معرفی 8 کانال دیجیتال مارکتینگ برتر 2024

کانال دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ، این روزها با توجه به مدت زمانی که مردم به صورت آنلاین می‌گذرانند، منطقی و کاملاً به صرفه است. از طریق بازاریابی دیجیتال، کسب‌وکارها تقریباً فرصت‌های بی‌پایانی برای دستیابی به مشتریان از طریق بازارهای اینترنتی دارند. از آنجایی که سطح پوشش و دسترسی اینترنت بسیار وسیع است و از آن برای اهداف مختلف استفاده می‌شود، چندین کانال بازاریابی دیجیتال مختلف وجود دارند و بازاریابان دیجیتال باید با شناخت تمامی آن‌ها، بتوانند از آن ها برای رسیدن به مشتریان هدف خود استفاده کنند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای آشنایی با کانال‌های بازاریابی دیجیتال اول باید با خود مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. بازاریابی دیجیتال به معنی استفاده از هر فناوری اینترنتی برای کمک به فروش یک محصول یا خدمت است. دیجیتال مارکترها از روش‌های اینترنتی مختلفی برای دسترسی به افراد از طریق کانال‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، این روش‌ها شامل بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، تبلیغات کلیکی، تبلیغات هدفمند و مانند این می‌باشد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به تمام تلاش‌های بازاریابی که در اینترنت انجام می‌شود اشاره دارد. شرکت‌ها از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مختلف برای ارتباط با مشتریان فعلی و به دست آوردن مشتریان آینده استفاده می‌کنند.

هشت کانال دیجیتال مارکتینگ برتر:

کانال‌های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد، توضیح و معرفی تمام این کانال‌ها احتیاج به زمان زیادی دارد، ما مهمترین کانال‌هایی را که باید در هنگام ساختن استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید را توضیح خواهیم داد.
قبل از آشنایی با انواع کانال‌های بازاریابی، برای شناخت ابتدایی، دیدن این ویدئو مفید است.

1. بازاریابی محتوا یا content marketing :

بازاریابی محتوا شامل برنامه‌ریزی استراتژیک، ایجاد، انتشار و توزیع محتوای ارزشمند برای مخاطبان هدف شما است. با تولید محتوای مرتبط، مخاطب ارتباط عمیق‌تری می گیرید و شما علاوه بر اینکه می‌توانید شخصیت برند خود را به نمایش بگذارید، با مخاطبان خود نیز رابطه برقرار می‌کنید.

استراتژی محتوا در کانال بازایابی
محتوای با کیفیت بالا مکمل سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند سئو، بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ نیز هست. وقتی تیم بازاریابی شما، بازاریابی محتوا را در در بین کانال‌های بازاریابی آنلاین در اولویت قرار می‌دهد، این حرکت به راحتی به یکی از بزرگترین محرک‌های رشد کسب و کار شما تبدیل می‌شود.

2. بهینه سازی موتور جستجو (SEO):

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO، فرآیندی است که از طریق آن با بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو، باعث ایجاد آگاهی، افزایش تقاضا و هدایت ترافیک به سایت می‌شود. برای برنده شدن در مسابقه رسیدن و ماندن در صفحه اول گوگل، باید به بسیاری از مفاهیم پیچیده، مانند تحقیق کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و نحوه برخورد الگوریتم‌های را تسلط داشته‌باشید. بهینه سازی موتور جستجو یکی از پیچیده ترین در عین حال قدرتمندترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

با کمک سئو، هنگامی که مخاطبان به طور فعال به دنبال پاسخ، خدمت و یا محصولی هستند، به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و به این طریق از کاربر معمولی به یک مشتری می‌رسید. شما می‌توانید از راه جستجوی ارگانیک برای افزایش نرخ تبدیل( کاربر به مشتری)، ایجاد سرنخ، محافظت از شهرت برند، افزایش سهم بازار و افزایش فروش استفاده کنید.

3. بازاریابی ایمیلی یا Email marketing:

بازاریابی ایمیلی یکی از ساده ترین راه‌ها برای ارتباط با مخاطبان است. به طور متوسط، ایمیل مارکتینگ دارای بازگشت سرمایه (ROI) بالایی است. با استفاده از این کانال بازاریابی جذاب، شما می‎توانید ارتباط مستقیمی با مخاطبین خود داشته باشید و همچنین پیام خود را در یک زمان خاص برای مخاطبین خاصی ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی در کانال بازاریابی

4. بازاریابی رسانه های اجتماعی یا Social Media Marketing:

شرکت‌ها از کانال بازاریابی دیجیتال رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد آگاهی و بهبود وجه برند، تقویت تعامل با مخاطبان و پرورش روابط استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یک کانال بازاریابی دیجیتال مهم برای ایجاد روابط با مشتری هستند زیرا مخاطبان شما به طور طبیعی افکار و احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند. این شبکه‌ها همچنین گفتگوی سازنده بین برندها و مشتریان فعلی یا بالقوه را تسهیل می‌کنند.

کاربران هنگام بازدید از رسانه‌های اجتماعی انتظارات خاصی دارند و از هر شبکه به طور متفاوتی استفاده می‌کنند. مثلاً آن‌ها در اینستاگرام و یا پینترست، تصاویر و یا ویدئو به اشتراک می‌گذارند یا در توئیتر در مورد موضوعات مختلف نظراتشان را بیان می‌کنند. مهمترین نکته در استفاده از این کانال بازاریابی همه‌گیر، شناخت رسانه مورد علاقه و استفاده مشتریان و مخاطبین هدف شما است.

کانال بازاریابی برای سوشال سیگنال

5. بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing

تقریباً 86 درصد از مشاغل امروزی از بازاریابی ویدیویی استفاده می‌کنند که نسبت به 63 درصد در سال 2017 به شدت افزایش یافته است. به موازات آن، تعداد افرادی که برای کسب اطلاعات به محتوای ویدیویی مراجعه می‌کنند، هم رو به افزایش است. در سال 2021 تقریباً 1.86 میلیارد کاربر YouTube در سراسر جهان وجود دارد، درحالی این عدد در سال 2017، مقداری در حدود 1.47 میلیارد بوده‌است.

کانال بازاریابی Video Marketing شامل ویدئوهای راه‌اندازی محصول، فیلم ‌های آموزشی و راهنما، ویدیوهای معرفی برند، وبینارها، برنامه‌‌های زنده، نظرات مشتریان، مصاحبه‌ های تخصصی می‌شود. تبلیغات ویدیویی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که محتوای پویاتری و خلاق‌ تری را طراحی کنند.

6. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات PPC، روش خرید میزان مشاهده در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است. استراتژی‌ جستجوی پولی معمولاً شامل کمپین‌ها، کلمات کلیدی، گروه‌بندی تبلیغات، پیام‌های تبلیغاتی، پیشنهاد قیمت، انتخاب زمان‌بندی تبلیغات (به عنوان مثال، روز هفته و زمان روز) و توسعه صفحه فرود است.

تبلیغات پولی زمانی مفید هستند که نیاز به دیدن نتایج فوری دارید. در حالی که بازاریابی محتوا و سئو ممکن است زمان بر باشد، کمپین‌های رسانه‌ای پولی می‌توانند به سرعت راه‌اندازی شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، PPC گزینه خوبی برای عرضه محصول جدید یا کمپین کوتاه مدت است. همچنین برای اهداف آزمایشی مفید است، زیرا می توانید ایده ها را به سرعت تأیید کنید. اگر PPC و SEO را به صورت استراتژیک ترکیب کنید، می توانید بر توجه مشتری در گوگل تسلط داشته باشید.

برای موفقیت در هر کاری نیاز به ابزار مناسب آن دارید، موفقیت در دنیای اینترنت یعنی آمدن و ماندن در صفحه اول گوگل. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین ابزار سئو را مطالعه کنید تا با این ابزار ها اشنا شوید.

7. بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing :

بازاریابی وابسته یعنی پرداخت هزینه به اشخاص ثالث، مانند وبلاگ نویسان، ناشران، تأثیرگذاران، کارآفرینان و سایر صاحبان سایت برای تبلیغ محصولات شما. این کانال بازاریابی یک برنامه پرداخت به ازای عملکرد است که از طریق آن تبلیغات فروش را به شبکه‌ای از شرکت‌های وابسته برون ‌سپاری می‌کنید.
با Affiliate مارکتینگ، یک شرکت وابسته محصول شما را معمولاً از طریق یک لینک در یک سایت، وبلاگ، ایمیل یا در رسانه‌های اجتماعی به مخاطبان خود تبلیغ می‌کند. هنگامی که کاربر کلیک می‌کند و خریدی را تکمیل می‌کند، شرکت وابسته بر اساس درصد توافق شده، از برند مبلغی دریافت می‌کند. هیچ پرداختی انجام نمی‌شود مگر اینکه معاملات واقعی انجام شود.

8. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ زمانی است که یک برند با استفاده از نفوذ و اعتبار یک اینفلوئنسر، برای محصول خود اعتماد و آگاهی ایجاد کند. برای برندها، ایجاد اعتماد مخاطبان بسیار مهم است. با این حال، برخی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال در جلب اطمینان مخاطب ضعیف هستند. اینفلوئنسر مارکتینگ بر این چالش غلبه می‌کند. تبلیغ محصول یا خدمات شما به دست اینفلوئنسرهایی که از قبل به آن‌ها اعتماد دارند، ارزش ویژه برند را در میان یک جامعه هدف ایجاد می‌کند.

9. بازاریابی موبایل یا Mobile marketing

بازاریابی موبایلی کسب وکارها را با افراد از راه دستگاه‌های تلفن همراه خود مرتبط می‌کند. در حال حاضر افراد بیشتری نسبت به قبل اطلاعات خود را از گوشی‌های هوشمند دریافت می‌کنند. در واقع موبایل 58 درصد از سهم بازار دستگاه را در مقایسه با دسکتاپ با 39 درصد به خود اختصاص داده است. امروزه 4.67 میلیارد کاربر اینترنت موبایل در سراسر جهان هر ماه 24 ساعت را در اپلیکیشن موبایل یوتیوب سپری می کنند.

موبایل مارکتینگ در کانال بازاریابی

این بدان معنی است که شرکت ها باید شروع به ایجاد و تطبیق محتوا با استفاده از تلفن همراه کنند. این توصیه را نادیده بگیرید و به خطر بیفتید. هزینه تبلیغات موبایلی در سراسر جهان در سال 2021 به 288 میلیارد دلار رسید.

نتیجه گیری:

در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در نحوه خرید مردم رخ داده است. تقریباً 87٪ از مصرف کنندگان اکنون خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. این یک دنیای دیجیتال است. اگر کسب و کار شما می‌خواهد این مخاطبان جدید را جذب کند، باید یک استراتژی بازاریابی جامع ایجاد کنید که شامل چندین کانال بازاریابی دیجیتال باشد. فقط کافی است شناخت خود را از مشتریان بالا ببرید و علایق و انتظاراتشان را مرتب رصد کنید، تا بتوانید از کانال بازاریابی مناسب با آن‌ها در ارتباط باشید.

سؤالات متداول:

1. چگونه موفقیت یک کانال دیجیتال مارکتینگ را اندازه گیری کنم؟
تعیین میزان موفقیت یک کانال هم به خود کانال و هم به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. برای سئو، می‌توانید ترافیک سایت را اندازه گیری کنید. برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید موفقیت را با میزان دسترسی به پست‌هایتان در هفته اندازه‌گیری کنید. در نهایت، شما می‌توانید موفقیت بلندمدت هر کانال بازاریابی را با تعداد فروشی که برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد، اندازه گیری کنید.

2. چگونه بفهمم که یک کانال به من نتایج مناسب می‌دهد؟
برای بسیاری از کانال‌های بازاریابی، میزان نتایج نامحدود است، بنابراین نتایج «بهینه» به میزان پول و زمان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. اگر سود بالایی را در یک کانال بازاریابی دیجیتال مشاهده می‌بینید، پس انتخاب مناسبی است. اما به یاد داشته باشید که نتایج شما همیشه می‌تواند بهتر باشد، به همین دلیل است که هرگز نباید از بهینه سازی کانال‌ها دست بکشید.

3. آیا کار با کانال های بازاریابی دیجیتال مشکل است؟
این بستگی به سطح تخصص شما دارد. به عنوان مثال، اگر تولید کننده محتوایی هستید که از قبل اصول این کار را می‌دانید، ممکن است با سئوی درون صفحه مشکلی نداشته‌باشید. با این حال، در اکثر کانال‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانید با قدم‌های کوچک آغاز کنید و با رشد کسب‌وکارتان، آن را افزایش دهید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره