سئو چیست؟ چرا اینقدر سئو سایت مهم هست؟

سئو چیست

سئو سایت، مجموعه عملیاتی است که یک سئوکار برای روی سایت انجام می‌دهد تا آن سایت را به صفحه اول گوگل برساند و در آنجا نگه دارد. این کار در عین حال که سریع و پویا است، گاهی اوقات می‌تواند نا امیدکننده هم باشد، به خصوص اگر از روش‌های قدیمی استفاده کنید که دیگر جواب نمی‌دهند.

موتورهای جستجو همیشه الگوریتم‌های خود را به روز می‌کنند تا نتایج جستجوی با کیفیتی را به کاربران خود ارائه دهند. به این معنی که سئو امروزه پیچیده تر از همیشه است. برای بهبود رتبه‌بندی در جستجوی ارگانیک و افزایش دیده شدن کسب و کار یا برند، به چیزی بیش از ایجاد لینک یا ایجاد هر نوع محتوا و یا افزودن چند کلمه کلیدی لازم نیاز دارید.

امروزه بسیاری از کاربران، وقتی به چیزی نیاز دارند با پرسیدن از موتورهای جستجو شروع می‌کنند. گوگل به تنهایی 3.5 میلیارد جستجو در روز دریافت می‌کند. بنابراین، همانطور که موتورهای جستجو جزء لایفنک زندگی ما شده‌اند، به همان اندازه در بسیاری از استراتژی‌ های بازاریابی کسب‌ و کار هم نقش مهمی دارند.

بنابراین سئوال مهم این است که چگونه می‌توانید از قدرت آن‌ها برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید؟

Seo سایت چگونه کار می‌ کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات‌ها برای کرال کردن صفحات، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و index کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. فهرست یا index را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می‌تواند یک کتاب (یا یک صفحه سایت)، که دقیقاً همان چیزی است که در آن زمان به دنبال آن هستید را پیدا کنید.

seo چیست

سپس، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها عامل رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات به چه ترتیبی باید در نتایج جستجو، برای یک کلمه کلیدی یا Query خاص نمایش داده شوند. دوباره به مثال کتابخانه برگردیم، کتابدار تک تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را خوانده است و می‌تواند به شما بگوید که دقیقاً کدام یک پاسخ سؤالات شما را خواهد داشت.

عامل دیگر در نمایش سایت در صفحه اول گوگل، تجربه کاربر است. به این صورت که ربات‌های جستجو دقیقاً تخمین می‌زنند که یک سایت یا صفحه چقدر می‌تواند به جستجوگر، آنچه را که می‌خواهد، ارائه دهد.

بر خلاف تبلیغات جستجوی پولی، شما نمی توانید برای به دست آوردن رتبه اول گوگل به موتورهای جستجو پولی بپردازید، به این معنی که باید قوانینی به عنوان اصول سئو اجرا و رعایت شوند. اینجاست که من و افرادی مانند من با عنوان سئو کار دست به کار می‌شویم.

انواع سئو چیست؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو در هنگام رتبه بندی فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل سئو جنبه‌های مختلفی دارد. سه نوع اصلی سئو شامل سئو داخلی یا on-page seo، سئو خارجی یا off-page seo و سئو فنی یا technical seo است:

  • سئو داخلی یا on-page seo:
    در این بخش بهینه سازی کیفیت و ساختار محتوا در یک صفحه، کلمات کلیدی و تگ‌های HTML بازیگران کلیدی برای سئو داخلی هستند.
  • سئو خارجی یا off-page seo:
    شامل دریافت لینک از سایت‌های دیگر و بک لینک به آن‌ها مهمترین بخش سئو خارجی است.
  • سئو فنی یا technical seo:
    بهبود عملکرد کلی سایت در موتورهای جستجو، امنیت سایت، تجربه کاربری، سرعت و ساختار سایت در سئو تکنیکال، از بخش‌های مهم هستند.

مزایا و اهمیت سئو سایت:

مردم در جستجوی چیزهایی هستند که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم با کسب و کار شما مرتبط باشد و این‌ یعنی فرصت‌ برای ارتباط بیشتر با مخاطب، پاسخ به سؤالات و حل مشکلات آن‌ ها و تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای کاربران است. آوردن سایت به صفحه اول گوگل برای هر کسب و کاری، چهار فایده مهم دارد:

  • ترافیک بیشتر وب سایت:
    زمانی که من به عنوان یک متخصص سئو، سایت را بر اساس اصول سئو، بهینه می‌کنم، سایت ترافیک بیشتری دریافت می‌کند و این ترافیک به معنی افزایش آگاهی از برند است.
  • مشتریان بیشتر:
    یکی از راه‌های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، هدف قراردادن کلمات کلیدی (عباراتی که مشتریان یا بازدیدکنندگان ایده آل سایت آن را جستجو می‌کنند) است. با این کار، به سؤالات بیشتری از مخاطبان پاسخ خواهید داد و ترافیک مرتبط بیشتری دریافت خواهید کرد.

مزایا سئو چیست

  • شهرت بیشتر:
    رتبه بالاتر در گوگل باعث ایجاد اعتبار فوری برای کسب و کارها می‌شود. اگر گوگل به شما اعتماد می‌کند، پس مردم به شما اعتماد می‌کنند.
  •  ROI بالاتر:
    فرض کنید شما پولی را در وب سایت خود و کمپین‌های بازاریابی اختصاص می دهید. یک سایت با عملکرد برتر، ثمرات آن کمپین ها را بهبود می‌بخشد و سرمایه‌گذاری شما را ارزشمند می‌کند.

بنابراین چه می‌خواهید؟ آگاهی از برند؟ دیده شدن آنلاین؟ فروش یا مشتریان وفادار بیشتر؟ سئو سایت پاسخ نیازهای شماست.

فاکتورهای رتبه بندی در سئو

صدها فاکتور رتبه‌ بندی برای گوگل وجود دارد، و گوگل نیز دائما در حال تکامل و اصلاح الگوریتم خود برای ادامه ارائه بهترین تجربه ممکن است، اما 10 مورد وجود دارد که باید در اولویت قرار گیرند. بر اساس اطلاعات سایت FirstPageSage، فاکتورهای برتر رتبه بندی در حال حاضر و نحوه وزن دهی آن‌ها به ترتیب زیر هستند:

  • انتشار مداوم محتوای با کیفیت بالا (26%)
  • کلمات کلیدی در توضیحات متا (17%)
  • بک لینک (15%)
  • تعامل با کاربر (11%)
  • لینک‌های داخلی (5%)
  • واکنش گرا بودن برای موبایل (5%)
  • سرعت صفحه (2%)
  • امنیت سایت/گواهی SSL (2%)
  • کلمات کلیدی در URL (1%)
  • کلمات کلیدی در H1 (1%)

اما در مورد عوامل انتهایی این لیست اشتباه نکنید. عوامل بیشتری مانند سیگنال‌ های شبکه‌های اجتماعی، پیوندهای خروجی و ساختار سایت، هم تاثیرات زیادی دارند اما با توجه به اینکه حداقل 200 فاکتور رتبه بندی گوگل وجود دارد. عوامل به ظاهر کوچک، مانند کلمات کلیدی در URL، که به تنهایی 1٪ را تشکیل می دهند، که اصلا مقدار کمی نیستند.

بیشتر بخوانید: مشکل کنیبالیزیشن در سئو + ۵ راهکار برای حل آن

چک لیست سئو:

چک لیست سئو علاوه بر برنامه ریزی بهتر کارها باعث می‌شود که نیازهای و کمبودها را شناسایی کنید و برای بهبود عملکرد سایت قدم‌های مثبتی بردارید. این چک لیست را مرور کنید تا در مورد تغییرات و تنظیماتی که می توانید برای بهبود سئوی خود انجام دهید مطلع شوید.

1. کلمات کلیدی مرتبط را مشخص کنید.

کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که افراد برای یافتن چیزی در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند. کلمات کلیدی باید در تمام قسمت‌های وب‌سایت از جمله نام صفحات، سرفصل‌ها، شرح تصاویر، توضیحات صفحه و آدرس‌های اینترنتی یا URL به روشی طبیعی استفاده شوند. از آنجایی که افراد با در نظر گرفتن نیازهای خاص جستجو می‌کنند، کلمات کلیدی شما باید دم بلند یعنی توصیفی باشند. به عنوان مثال، “مدل عکاسی عروسی در فضای باز” بهتر از “عکاسی عروسی” عمل می‌کند. کلمات کلیدی خاص به طور کلی ترافیک کمتری را به همراه خواهند داشت، اما رتبه بندی برای جستجوهای دقیق تر باعث نرخ تبدیل بالاتری می‌شود.

2. ساختار سایت کاربرپسندی داشته باشید.

مطمئن شوید که سایت شما طوری طراحی شده که کاربران و موتورهای جستجو در آن به آسانی سفر می‌کنند و آنچه را که به دنبال آن هستند می‌یابند. کاربران با لینک‌های داخلی سایت از یک صفحه به صفحه دیگر می‌روند و این یعنی درگیری بیشتر و مدت زمان بالاتر ماندن در سایت. در نتیجه که باعث بالا اوردن سایت در گوگل می‌شود. پیوندهای داخلی به گوگل سرنخ های بیشتری در مورد اینکه سایت شما درباره چیست می‌دهد، بنابراین می‌تواند بازدیدکنندگان مرتبط را به سمت شما بفرستد.

3. محتوای با کیفیت و قابل توجهی را تولید کنید.

محتوایی که با کلمات کلیدی اصلی مرتبط باشد در ضمن به خاطر داشته باشید که گوگل محتوایی را می‌خواهد که هدف جستجو را حل کند، بنابراین صفحاتی با کمتر از 200 کلمه رتبه بالایی نخواهند داشت.

کیفیت محتوا در سئو چیست

4. از برچسب‌های عنوان مرتبط استفاده کنید.

کلمات یا عبارات موجود در تگ عنوان باید مشخص و توصیفی باشد. به جای «کلاس نقاشی» از «یاد بگیرید چگونه منظره‌ها و پرتره‌ها را نقاشی کنید» استفاده کنید. ترکیب آن با توضیحات متا – یک متن چند خطی که در نتایج جستجو اطلاعات بیشتری درباره محتوای شما ارائه می‌دهد – کاربران را تشویق می‌کند تا روی ‌سایت شما کلیک کنند.

5. تگ های alt اضافه کنید.

تگ alt یک توضیح متنی از یک تصویر است که چند هدف مهم را دنبال می‌کند. موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را تفسیر کنند، بنابراین تگ های alt به آن‌ها کمک می کند تا این قسمت‌های محتوا را شناسایی و رتبه بندی کنند و سئوی شما را بهبود بخشند.
آن‌ها همچنین به بازدیدکنندگان سایت کمک می‌کنند زمانی که یک تصویر به درستی روی صفحه، نمایش داده نمی‌شود یا به سرعت بارگذاری نمی‌شود، سرنخی درباره تصویر داشته باشند.

6. بهینه سازی برای موبایل را فراموش نکنید.

برای گوگل سایت‌هایی که قابلیت نمایش در موبایل را دارند را در اولویت قرار می‌دهد، بنابراین اطمینان از سازگاری سایت برای موبایل بسیار مهم است. یعنی سایت شما باید یک تجربه بصری دلپذیر و آسان را برای کاربر ایجاد کند بدون توجه به دستگاهی که با استفاده از آن مخاطب به سایت شما وارد شده‌است.

صفحات سایت در تلفن همراه باید به سرعت بارگیری شوند، در هر صفحه‌ای با اندازه‌ای درست رندر شوند، عناصر سایت فاصله مناسبی داشته باشند که کاربران بتوانند به راحتی روی آن ضربه بزنند و اقدامی انجام دهند. در ضمن باید محتوایی داشته باشند که بدون نیاز به رفتن به چپ یا راست کاملاً قابل مشاهده باشد.

7. سرعت در سایت را جدی بگیرید.

در حالت ایده‌آل، صفحات سایت باید در کمتر از 2 ثانیه بارگیری شوند.سرعت یکی از مهترین اصول سئو تکنیکال است که نقش پررنگی در آوردن سایت به صفحه اول گوگل دارد.

چندین چیز وجود دارد که می تواند زمان بارگذاری شما را کند کند، از جمله مشکلات سیستم مدیریت محتوای شما (CMS)، پهنای باند کم یا تصاویر بزرگ در یک صفحه. از Google Page Speed Insights برای تست سرعت بارگیری وب سایت خود استفاده کنید. ( اگر به کار با این ابزار وارد نیستید، به مطلب ما در مورد ابزارهای سئو سری بزنید.)

یکی از شاخص‌های اصلی و کلیدی که در سئو و بهینه‌سازی سایت تاثیرات مثبت و منفی می‌گذارد، سرعت سایت است. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین افزونه افزایش سرعت سایت را مشاهده کنید که به سرعت سرعت سایت را بهبود دهید.

8. Google Search Console و Analytics را نصب کنید.

سرچ کنسول گوگل به شما کمک می کند ببینید آیا گوگل تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و index می‌کند یا نه و مشکلات ایجاد شده را نیز کشف و حل کنید.

گوگل انالیتیکس
می‌توانید سایت را به Google Analytics متصل کنید تا ترافیک را کنترل کرده، ببینید چه صفحاتی بیشترین بازدید را دارند و چه چیزی بازدیدکنندگان را به وب‌سایت شما پیوند می‌دهد.

9. اطمینان حاصل کنید که وب سایت و URL شما ایمن هستند.

گوگل رمزگذاری HTTPS را اولویت اصلی می داند. با شرکتی برای سایت کار کنید که امنیت را در اولویت قرار می‌دهد.

سؤالات متداول:

1. سئو سایت چیست؟
SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است، فرآیندی که طی آن سئوکاران تلاش می‌کنند تا سایت خود را در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند Google، Bing، Yahoo دیده شود.

2. سئو چگونه کار می کند؟
از طریق استفاده از تاکتیک‌های سئوی فنی، سئو داخلی و خارجی، کارشناسان سئو به طور موثر به موتورهای جستجو می‌گویند که وب ‌سایتشان در مورد چیست و چرا باید در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد.

3. چه مدت طول می کشد تا سئو نتیجه دهد؟
سئو یک مسیر سریع برای موفقیت نیست. در مورد سئو باید یک برنامه بلندمدت داشته‌باشید زیرا رتبه بندی اکثر کلمات کلیدی بین شش ماه تا یک سال طول می کشد.

4. مهمترین عامل در سئو چیست؟
هیچ عامل مهمی وجود ندارد زیرا همه آنها مهم هستند. اگر بخواهم چیزی را انتخاب کنم که باید روی آن تمرکز کنید، ارائه اطلاعات با کیفیت به مردم است. شما می‌توانید تمام قطعات سئو را در جای خود داشته باشید، اما اگر محتوای شما خوب نیست، مهم نیست زیرا مردم به شما علاقه ای نخواهند داشت.

5. چگونه سریعتر در صفحه اول گوگل باشم؟
بهترین راه برای رتبه بندی، تلاش مداوم و منظم است. باید به طور پیوسته لینک‌های به سایت خود ایجاد کنید، محتوای جدید تولید کنید و محتوای قبلی را به روز کنید. انجام این کار روز به روز نتایج مورد نظر شما را به همراه خواهد داشت.

6. هزینه سئو چقدر است؟
شما می توانید یک متخصص را استخدام کنید تا آن را برای شما مدیریت کند، یا می‌توانید همه کارها را خودتان انجام دهید. انجام آن توسط خودتان زمان زیادی طول خواهد کشید و باید مدت زمان لازم برای یادگیری را هم در نظر بگیرید.

نتیجه گیری:
مهمترین چیزی که در مورد سئو باید به خاطر بسپارید این است که هیچ میانبری در این راه وجود ندارد. شما باید کارها را به روش درست انجام دهید و مسافت بیشتری را طی کنید زیرا اینگونه متمایز خواهید شد.

اگر می‌خواهید نتایج را ببینید، حداقل شش ماه را به آن اختصاص دهید. محتوای با کیفیت تولید کنید، مرتباً آن را به‌روزرسانی کنید و به ایجاد محتوای جدید عالی ادامه دهید تا سایت خود را تازه کنید، به سرعت، امنیت و واکنش‌گرا بودن سایت اهمیت دهید و ارتباط با سایت‌های دیگر مشابه خود را هم فراموش نکنید. به Google نشان دهید که سایت شما ارزش ترافیک بالا و ماندن در رتبه یک را دارد.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره