ایمیل مارکتینگ چیست؟ چطور با بازاریابی ایمیلی به درآمد برسیم؟

ایمیل مارکتینگ چیست

به زبان ساده و عامیانه اگر بخواهیم بگوییم ایمیل مارکتینگ چیست؟ باید بگوییم همان بازاریابی ایمیلی است که از طریق فرستادن ایمیل به افراد، می‌توان مخاطب و مشتری جدیدی را جذب کسب و کار کرد. در واقع شما با ایمیل مارکتینگ، می‌توانید مشتریان زیادی را به سمت خود بکشید و از این طریق محصولات خود را به فروش برسانید.  دقت کنید که این فرآیند نیز همانند هر فرآیند دیگری، استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاص خود را دارد که با یادگیری این موارد می‌توانید نتایج فوق‌العاده‌ای از بازاریابی ایمیلی بگیرد. در ادامه مطلب به بررسی و آموزش این موارد می‌پردازیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

در پاسخ سؤال ایمیل مارکتینگ چیست باید بگوییم ایمیل مارکتینگ، نوعی بازاریابی محتوایی است که از ابزار‌های ایمیل و از طریق ارسال پیام، برای حفظ مشتریان قدیمی و همچنین مخاطبان جدید استفاده می‌کنند.

یکی از مزیت‌های فوق‌العاده ایمیل مارکتینگ، این است که شما در هر مرحله‌ای از استراتژی خود قرار گرفته باشید می‌توانید از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.
لازم است بدانید استفاده از بازاریابی محتوایی برای بسیاری از کسب و کار‌ها مفید است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کسب و کار‌هایی که تعامل بالا با مخاطب دارند.
  • کسب و کار‌های دارای نرخ کلیک بالا
  • کسب و کار‌هایی که برای تبلیغات، هزینه‌های زیادی ندارند.
  • برنامه مناسب داشتن برای نگهداری مشتری

علاوه بر موارد ذکر شده، که از کاربرد‌های این روش است، می‌توان به برگرداندن مشتریان قدیمی هم اشاره کرد که با استراتژی‌های خاصی قابل برگشت است.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چطور با بازاریابی ایمیلی به درآمد برسیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم روش‌های بسیاری برای درآمدزایی از این طریق وجود دارد که در ادامه مطلب نکات مهمی را در این خصوص بیان می‌کنیم که شما با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید شانس ورود افراد به وب سایت خود را افزایش دهید و از این طریق محصولات خود را به فروش برسانید و باعث درآمدزایی شوید.

آموزش طراحی ایمیل مارکتینگ

از آن‌جایی که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فن‌های بازاریابی در دنیای امروزه، ایمیل مارکتینگ است و بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ، درصد بالایی از فروش خود را مدیون استقاده از این تکنیک هستند؛ بنابراین سعی داریم در ادامه مطلب، اصول طراحی ایمیل مارکتینگ را به شما آموزش دهیم.

• گروه‌بندی کردن مخاطبان
اولین قدمی که در طراحی ایمیل مارکتینگ لازم به اجرا است، دسته‌بندی کردن مخاطبان در گروه‌های کوچک است که این دسته‌بندی‌ها بر اساس شاخص‌هایی همچون علایق، موقعیت جغرافیایی، رفتار‌ها، سلیقه‌ها، خلق و خو، عناوین شغلی و … صورت می‌گیرد. در واقع شما با گروه‌بندی کردن مخاطبین، به کسب و کار خود ثبات می‌بخشید و باعث افزایش نرخ خوانده شده ایمیل‌ها می‌شوید.

• شخصی‌ سازی ایمیل‌های ارسالی
در این قسمت شما بایستی علایق و سلیقه‌های، مخاطبین خود را که گروه‌بندی کرده‌اید بشناسید و بر این اساس در بهترین زمان که شانس نرخ کلیک بالایی دارد، ایمیل را ارسال کنید. خواندن پرسونای مخاطبین یکی از روش‌هایی است که شما را در این مسیر یاری می‌کند.

اصول طراحی ایمیل مارکتینگ

• ساخت موضوع جذاب برای عنوان
استفاده از عنوان‌های جذاب، یکی از اصلی‌ترین اصول طراحی ایمیل مارکتینگ است که علاوه بر جذاب بودن، بایستی طول موضوع آن از ۵۰ کاراکتر بیشتر نشود. همچنین استفاده از نام گیرندگان ایمیل، کوتاه بودن متن، ساده بودن متن و… را نیز در نظر بگیرید.

• استفاده از لوگو، برند، شماره و…
قرار گرفتن لوگو و برند کسب و کار شما این شانس را به شما می‌دهد که حتی در صورت خوانده نشدن ایمیل، برنذ و لوگوی شما توسط افراد دیده می‌شود. برای ارتباط بیشتر با مخاطبین قرار دادن شماره تماس و راه‌های ارتباطی مانند آدرس نیز از کار‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

• استفاده از لینک‌گذاری و کلید واژه سئو
بهتر است از لینک‌گذاری و طراحی ریسپانسیو برای استفاده راحت‌تر در گوشی‌های همراه استفاده کنید. همچنین برای بهینه‌سازی محتوا مطابق با موتور‌های جستجو، از کلید واژه سئو در تمامی قسمت‌های ایمیل، همچون عنوان، متن و… استفاده کتید.

علاوه بر موارد ذکر شده، ساده کردن فرآیند لغو اشتراک، استفاده از تست A/B و ساخت تقویم کاری برای ایمیل نیز از جمله مواردی است که در طراحی ایمیل مارکتینگ لازم و ضروری است.
لازم به ذکر است در نمونه ایمیل مارکتینگ‌ های خود بهتر است از نام کاربر را برای افزایش تعامل بیشتر به کار ببرید. همچنین نمونه ایمیل مارکتینگ، انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها بر اساس نوع مخاطب و هدف معین ارسال می‌شوند.

علاوه بر ایمیل مارکتینگ، کمپین های دیگری وجود دارد که بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله کانال دیجیتال مارکتینگ رو مطالعه کنید

کمپین ایمیل مارکتینگ

آیا تا به حال چیزی در مورد کمپین ایمیل مارکتینگ شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟ در ادامه پاسخ این دسته سؤالات را به صورت خلاصه و جامع بیان می‌کنیم. به زبان ساده منظور از کمپین ایمیل مارکتینگ، مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابزار‌هایی است که با ارسال اریمیل از طریق این ابزار‌ها، می‌توان مخاطبان و مشتریان بیشتری را جذب کرد. از آن‌جایی که تعداد اکانت‌های ایمیل بسیار بیشتر از فیس بوک و توییتر است؛ بنابراین با ارسال پیام از طریق ایمیل، شانس نرخ کلیک شما بیشتر است. در ادامه مراحل اجرای این کمپین را برای شما ذکر می‌کنیم.

• مشخص کردن درست اهداف
قبل از فرستادن ایمیل به مخاطبین، لازم است شما، اهداف خود را مشخص کنید و بدانید هدف شما از ارسال این پیام‌ها چیست؟ مخاطبین هدف برای ارسال پیام کدام دسته هستند؟ آیا قصد دارید مشتریان بیشتری را جذب کنید؟ تمامی این سؤالات و پاسخ آن‌ها در تعیین هدف شما مؤثر هستند.

• تهیه لیست ایمیل
پس از مشخص شدن هدف شما از ارسال پیام، حالا شما با دو سؤال روبه رو هستید؛ آیا قصد دارید با مشتریان قبلی تعامل بهتری داشته باشید؟ در این صورت شما می‌توانید از طریق شماره تلفن با آن‌ها در ارتباط باشید. اما اگر قصد جذب مخاطبین بیشتری دارید، بایستی گروهی از ایمیل‌ها را جمع‌آوری کنید و از همین طریق، به آن‌ها پیام‌ها را ارسال کنید.

کمپین ایمیل مارکتینگ

• انتخاب نوع کمپین
کمپین‌های ایمیل شامل چندین نوع هستند که از این نوع کمپین‌ها می‌توان به کمپین‌های خبرنامه، بازاریابی پیشنهادی، اعلامیه و دعوت نامه رویداد اشاره کرد. معمولاً در صورتی که قصد تعامل با مخاطبان قدیمی را داشته باشید، کمپین‌های خبرنامه و تعامل با مشتریان جدید کمپین اعلامیه، بازدهی بیشتری دارد. همچنین از کمپین بازاریابی پیشنهادی، برای معرفی محصولات جدید، تخفیفات و فروش مستقیم استفاده می‌شود. ناگفته نماند از کمپین دعوت نامه رویداد، برای بالابردن سطح آگاهی مشتریان بهره می‌برند.

• ایجاد اولین کمپین خود
پس از مراحل بالا، حالا نوبت راه‌اندازی اولین کمپین ایمیل مارکتینگ است که برای این مرحله باید ساختاری خوانا را تهیه کنید. همچنین استفاده از تصاویر، عناوین جذاب، شخصی‌سازی، مطمئن شدن از مخاطبان هدف و دقت به زمان‌بندی ارسال ایمیل، از جمله کار‌هایی است که باید در ساخت کمپین آن‌ها را در نظر داشت.

• صفحه فرود مناسب
پس از کلیک کردن مخاطب به پیام شما، صفحه ورودی مناسب یکی از عوامل مهم در افزایش شانس جذب مخاطب برای شما است که بایستی ویژگی‌هایی داشته باشد. صفحه فرودی باید دارای عناوین جذاب، تصاویر مناسب، محتوای ساده و قابل فهم، بهینه شده برای موتور‌های جستجو باشد. ضمنا این صفحه بهتر است برای گوشی‌های همراه و تبلت نیز سازگاری داشته باشد.

علاوه بر موارد گفته شده تحلیل و اندازه‌گیری نتایج به دست آمده، از دیگر مراحل ساخت کمپین بازاریابی ایمیلی است که باعث ساختار بهتر در ایمیل‌های بعدی شما می‌شود.

انواع ایمیل مارکتینگ

هزینه ایمیل مارکتینگ

تا اینجا قطعاً دانسته‌اید که ایمیل مارکتینگ چیست و می‌خواهیم در مورد هزینه آن صحبت کنیم. یکی از نکات مهم در جذب مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ، هزینه‌های و بودجه لازم برای این کار است که بایستی این هزینه‌ها و سرمایه‌ها در مدت کوتاهی بازگشت خورده و برای شما سود‌آوری داشته باشد. در واقع نمی‌توان به طور قطعی و یکسان هزینه ایمیل مارکتینگ برای تمامی کسب و کار‌ها را تعیین کرد؛ چرا که این هزینه‌ها، تحت تأثیر عوامل متعددی همچون موارد زیر است.

• نوع کسب و کار
تمامی کسب و کار‌هایی که از طریق ارسال ایمیل، قصد جذب مشتری دارند، یکسان نیست؛ بنابراین با توجه به نوع آن، هزینه‌های لازم برای تبلیغات آن‌ها متفاوت است.

• نوع کمپین
با توجه به وجود انواع متفاوت کمپین‌ها و میزان اثربخشی‌های متفاوت آن‌ها، هزینه‌های متفاوتی دارند. کمپین‌ها در نوع‌های ویدیویی، اپلیکیشنی و… وجود دارند.

• طراحی قالب ایمیل
صفحه فرودی و قالب‌های ایمیل با هم متفاوتند و هزینه طراحی هر یک از آن‌ها بر اساس معیار‌هایی سنجیده می‌شود که سبب تغییر هزینه‌ها می‌شود.

• نوع ابزار‌های استفاده شده
امروزه از ابزار‌های گوناگونی برای بازاریابی ایمیلی استفاده می‌شود که همین موضوع باعث تغییر هزینه‌های این کار می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، پیشنهاد رقبا، نحوه ارسال ایمیل، متن ایمیل و کیفیت تبلیغات و بازدهی آن‌ها، از دیگر عوامل تأثیر‌گذار بر هزینه‌های ایمیل مارکتینگ است. ناگفته نماند که در بحث هزینه‌های لازم برای بازاریابی ایمیلی بهتر است تنها روی هزینه‌های مصرفی زوم نکنید؛ چرا که در صورت انجام اصولی این مرحله، علاوه بر بازگشت سرمایه شما، سود دهی بالایی را در پیش دارد.

جمع‌ بندی

یکی از روش‌های جذب مشتری در دنیای امروزه، ایمیل مارکتینگ است که از طریق بازاریابی اصولی، می‌توان به درآمدزایی رسید. ما دراین مطلب به سؤال ایمیل مارکتینگ چیست پاسخ دادیم. شما با استفاده از روش‌هایی که در مطالب فوق بیان کردیم، استراتژی مناسب این کار را باید در پیش بگیرید تا بتوانید شانس نرخ تبدیل و کلیک خود را افزایش دهید. در واقع طراحی این ایمیل و اجرای کمپین‌ها کار ساده‌ای است که با در نظر گرفتن نکات گفته شده می‌توانید گام مهمی در افزایش تعداد مخاطبان و همچنین افزایش فروش خود داشته باشید.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره