کلیک تبلیغاتی چیست؟ مزایا و معایب کلیک تبلیغاتی

امروزه بازار خرید و فروش کالا‌ها، به صورت غیر حضوری و اینترنتی رونق یافته است که پیشرفت کردن در این فضا، به تلاش و فعالیت‌هایی از جمله بازاریابی و تبلیغات نیاز دارد. بسیاری از صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی که دارای سایت هستند، برای تبلیغات خود هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند که بتوانند به اهداف مدنظرشان برسند. در واقع عاملی که در افزایش میزان فروش محصولات سایت‌ها مؤثر است، رتبه گرفتن توسط موتور‌های جستجو و قرارگیری در صفحات اول گوگل است. کلیک تبلیغاتی یکی از راه‌های پیشرفت و در نهایت افزایش میزان فروش محصولات و حتی دیده شدن سایت است که این روش مزیت‌هایی دارد، اما آیا می‌دانید کلیک تبلیغاتی چیست؟ و چه مزیت‌هایی دارد؟ برای یافتن پاسخ سؤالات با ما همراه باشید.

کلیک تبلیغاتی چیست؟

منظور از کلیک تبلیغاتی چیست؟ در واقع منظور از کلیک تبلیغاتی همان هزینه‌هایی است که بسیاری از وب سایت‌ها برای تبلیغات و بازاریابی، جهت افزایش فروش محصولات خود دیده شدن برند خود پرداخت می‌کنند است. کلیک تبلیغاتی، PPC و بازاریابی تبلیغاتی همگی به یک معنا است. اما منظور از PPC چیست؟ در اصل این کلمه همان مخفف paid per click است که به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. به طور کلی در بازاریابی کلیکی، صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی، به یک سایت یا موتور‌های جستجو هزینه‌ای پرداخت می‌کنند که این هزینه، در جهت حمایت از تبلیغات آن‌ها پرداخت می‌شود.

برای مثال، زمانی که شما کلمه‌ای را در گوگل سرچ می‌کنید، یک لیست نتایج در صفحه گوگل نمایش داده می‌شود که بیشتر این صفحات، توسط الگوریتم‌های موتور‌های جستجو گردآوری شده و به کاربران نمایش داده می‌شوند. همچنین برخی از صفحات وب که دارای نشان Ad هستند، سایت‌های تبلیغاتی هستند که در صفحات اول جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند؛ چرا که این صفحات هزینه‌ای به این بابت پرداخت کرده‌اند. اما آیا بازاریابی تبلیغاتی برای تمامی کسب و کار‌ها مفید است؟ چه مشاغلی برای این نوع حمایت‌ها مناسبند؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: دو مورد از سرویس‌ های شناخته شده در بازاریابی آنلاین گوگل ادز و سئو بوده که در مقاله تفاوت گوگل ادز و سئو به این معرفی این موضوع پرداختیم.

تبلیغات کلیکی چیست

بازاریابی کلیکی مناسب چه مشاغلی است؟

شاید شما هم فکر کنید، تنها صاحبان کسب و کار‌های بزرگ و صاحبان برند‌های شناخته شده باید از این نوع بازاریابی استفاده کنند، اما باید بدانید این یک تصور کاملاً اشتباه است و صاحبان کسب و کار‌های کوچک نیز می‌توانند از این نوع بازاریابی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. نه تنها صاحبان مشاغل از PPC می‌توانند جهت پیش بردن اهداف بازاریابی خود استفاده کنند، بلکه گروه‌های دیگری نیز شرایط استفاده از این روش را دارند که شامل موارد زیر هستند.

  • دانشگاه‌ها
  • کالج‌ها
  • مدارس فنی
  • کلنیک‌های پزشکی
  • دندانپزشکی‌ها
  • متخصصان تغذیه

علاوه بر موارد ذکر شده، مراکز خدماتی، کلنیک‌های زیبایی و … نیز می‌توانند از این شیوه بهره ببرند، اما آیا با اهمیت و مزیت استفاده از تبلیغات کلیکی آشنا هستید؟ در ادامه به بررسی این مزیت‌ها می‌پردازیم.

مزایا تبلیغات کلیکی

آیا تا به حال این سؤال برایتان پیش آمده که چرا کسب و کار‌های اینترنتی برای تبلیغات کلیکی هزینه می‌کنند؟ آیا مزیت این کار را می‌دانید؟ در ادامه مطالب با ذکر دلایلی به بررسی مزیت‌های این روش می‌پردازیم.

  • افزایش مشتری

شما در انتخاب محل نمایش تبلیغات کلیکی، مختار هستید و می‌توانید هرجایی که بخواهید آن را نمایش دهید. در سایت‌های مختلف، صفحات نتایج جستجو گوگل و… به عنوان بنر‌های تبلیغاتی به کاربران نمایش داده می‌شود. ناگفته نماند در صورتی که تبلیغات شما در سایت‌هایی که کسب و کاری مشابه با کسب و کار شما داشته باشند، نمایش داده شوند، شانس جذب مشتری و مخاطبانی که روحیات مشترکی با حوزه کاری شما دارند افزایش می‌یابد.

  • سرعت بالا در جذب مشتریان

از دیگر مزیت‌های فوق‌العاده بازاریابی به روش کلیکی، می‌توان به سرعتی که در جذب مشتری در زمان کوتاه دارد، اشاره کرد. از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از روش‌هایی مانند سئو نیز می‌توان مشتریانی جذب کرد، اما اثر بخشی و سرعت جذب مشتری در این روش نسبت به PPC کمتر است.

  • امکان تست آسان

حقیقتاً یکی از مزایا و امکانات جذاب تبلیغات به روش کلیکی، تست کردن آن است. در واقع شما می‌توانید محل قرار گرفتن تبلیغات، بنر‌های تبلیغاتی، متن‌ها، کلمات کلیدی و… را عوض کنید و به هر نحوی آن‌ها را تست کنید. ضمنا می‌توانید از تست A/B نیز برای امتحان کردن استفاده کنید و چیدمان آن را مطابق نظرات خود انتخاب کنید.

مزایا تبلیغات کلیکی

  • مورد هدف قرار گرفتن مشتریان احتمالی

با توجه به اینکه محل قرارگیری تبلیغات کلیکی را شما خودتان انتخاب می‌کنید که در موتور‌های جستجو و یا سایت‌ها قرار بگیرد؛ بنابراین شما می‌توانید سایت‌ها و کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که بیشترین میزان مخاطبان هدف را به سمت کسب و کار شما جذب کند و شانس کلیک کردن را از این طریق افزایش دهید.

  • بی‌تأثیر بودن تغییرات الگوریتمی روی تبلیغات بازاریابی کلیکی

نکته جالب در خصوص PPC تأثیر نداشتن تغییرات الگوریتم روی آن است. بازاریابی‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا سئو انجام می‌شوند، بایستی مطابق با تغییرات الگوریتم باشند که در روش PPC لزومی ندارد که این قوانین و الگوریتم‌ها دائماً اعمال شوند.

  • ایجاد و حفظ اعتبار

از آن جایی که تبلیغاتی که توسط موتور‌های جستجو نمایش داده می‌شوند باید یک سری قوانین و قواعد را رعایت کنند، بنابراین با استفاده از کمپین‌های مناسب، و با انجام تبلیغات اصولی، شما می‌توانید اعتبار و ارزش سایت خود را افزایش و حفظ کنید. پس از بررسی مزیت تبلیغات کلیکی و بررسی آن‌ها، باید بگوییم که این روش نیز همانند هر روش دیگری در کنار مزایای فوق‌ العاده‌ ای که دارد، معایبی هم دارد.

 

بیشتر بخوانید: راه‌ اندازی سایت و کسب و کار اینترنتی معمولاً با صرف هزینه‌های زیادی شروع می‌شود، حال تصور کنید سایت را راه‌اندازی کرده‌اید اما هیچ فروشی در وب‌سایت شما ثبت نشده است. که در مقاله نرخ تبدیل چیست به صورررت کامل این روش رو توضیح داده ایم که چه کاری باید انجام بدید، تا فروش بهتری داشته باشید.

معایب تبلیغات کلیکی

حقیقتاً مزایای این روش تبلیغاتی به اندازه‌ای است که می‌توان از معایب آن چشم پوشی کرد، اما با این حال نمی‌توان معایب تبلیغات کلیکی را نادیده گرفت. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  • نیازمند مهارت و دانش

برای انجام تبلیغات بازاریابی کلیکی شما نیازمند، یادگیری روش‌های ایجاد یا شرکت در کمپین‌های کارآمد و مفید هستید که برای این کار به گذراندن دوره‌ها، آموزش‌ها و یادگیری مهارت‌ها و… نیاز دارید. لازم است بدانید برای یادگیری این دوره‌ها، علاوه بر صرف هزینه‌ها، به زمان کافی هم نیاز دارید.

  • نادیده گرفتن اسپانسر‌ها

زمانی‌که تبلیغاتی انجام می‌شود، اسپانسر آن توقع دیده شدن و معرفی شدن دارد که باید بگوییم متأسفانه، آمار تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که حدود 85٪ از مردم، نسبت به آگاهی‌های تبلیغاتی، واکنشی نشان نمی‌دهند و اسپانسر نادیده گرفته می‌شود.

  • امکان انتخاب اشتباه روش PPC

با توجه به اینکه شرکت‌ها و سایت‌های بسیاری در زمینه تبلیغات کلیکی وجود دارند، احتمال امکان انتخاب این روش وجود دارد و تمامی این شرکت‌ها نمی‌توانند گزینه مناسبی برای انتخاب شما باشند. ناگفته نماند در صورت انتخاب اشتباه یک چارچوب نامنظم، امکان آسیب به برند شما نیز وجود دارد.

معایب تبلیغات کلیکی

  • کلیک‌ ها همیشه به خرید منجر نمی‌شود

حتماً برای شما هم پیش آمده که با تبلیغات متنوعی روبه رو شوید، اما آیا شما روی تمام تبلبغات کلیک می‌کنید و به مشتری هدف تبدیل می‌شوید؟ مسلماً خیر؛ چرا که تبلیغات کلیکی تنها افزایش میزان ورودی ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد و لزوماً تمامی کلیک‌ها منجر به خرید نمی‌شوند.

  • امکان افزایش هزینه‌ها بدون سوددهی

در مطالب فوق به این موضوع اشاره کردیم که برای موفقیت در این نوع تبلیغات، شرکت در کمپین‌ها لازم است که شرکت در این جلسات نیازمند صرف هزینه‌هایی است و در صورتی که شما به هدف اصلی خود یعنی افزایش فروش محصولات سایت خود نرسید، امکان افزایش هزینه‌ها و ضرر کردن شما وجود دارد.

در مطالب فوق به بررسی معایب کیلک‌ های تبلیغاتی پرداختیم، اما باید بدانید این معایب را می‌توان با مدیریت ساده و صرف زمان برای یادگیری آموزش‌های آن رفع کرد و از این روش برای افزایش میزان فروش محصولات خود استفاده کرد و نهایت بهره را برد.

تعرفه تبلیغات کلیکی

جالب است بدانید تعرفه تبلیغات کلیکی به عوامل زیادی بستگی ندارد و تنها تحت تأثیر دو عامل قرار دارد که شامل موارد زیر است.

  • Cost Per Mile

در واقع در این نوع از تبلیغات، شما بر اساس تعداد افراد و نفراتی که تبلیغات شما را مشاهده کرده‌اند به آژانس‌های تبلیغاتی هزینه‌های لازم را می‌پردازید.

  •  Cast Per Click

در این روش، با توجه به تعداد افرادی که تبلیغات شما را مشاهده و سپس روی آن کلیک کرده‌اند، هزینه‌ها را پرداخت می‌کنید. انتخاب روش پرداخت هزینه تبلیغات به آژانس‌ها و اهداف کسب و کار شما بستگی دارد. در واقع اگر هدف شما دیده شدن تبلیغات و کسب و کارتان باشد، تنها کلیک کردن کافی است و در غیر این صورت روش دیگر مناسب است.

بیشتر بخوانید: بانس ریت چیست؟ عوامل موئر در bounce rate

جمع‌ بندی

در دنیای دیجیتال امروزی، کسب و کار‌های آنلاین گسترش یافته‌ اند که با توجه به تغییرات اعمال شده کسب و کار‌ها، مسلماً بازاریابی و تبلیغات نیز دچار تغییراتی شده است. تبلیغات کلیکی در واقع نوعی بازاریابی اینترنتی است که از طریق آن شما می‌توانید به اهداف خود برسید. هدف برخی از کسب و کار‌ها، افزایش میزان فروش محصولاتشان است و برخی دیگر دیده شدن صفحه و یا برندشان است که برای رسیدن به هر یک از این اهداف می‌توانند از PPC استفاده کنند. همچنین در مطالب فوق به بررسی مزایا و معایب این روش بازاریابی پرداختیم که شما می‌توانید با رعایت نکاتی که ذکر شده، از میزان معایب آن کاسته و در عوض از مزایای فوق‌العاده آن در جهت پیش بردن هدف‌هایتان استفاده کنید.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره