نرخ تبدیل چیست؟ از چه طریق می‌توان نرخ تبدیل را به دست آورد؟

نرخ تبدیل چیست

راه‌ اندازی سایت و کسب و کار اینترنتی معمولاً با صرف هزینه‌های زیادی شروع می‌شود، حال تصور کنید سایت را راه‌اندازی کرده‌اید اما هیچ فروشی در وب‌سایت شما ثبت نشده است، خب این یک مشکل فوق‌ العاده بزرگ برای یک سایت است که شما را به هدفتان اصلی نرسانده است.

در واقع منظور از نرخ تبدیل همان تعداد مخاطبانی است که در بین تمام افرادی که وارد سایت شما شده‌اند، هدف شما را تحقق بخشیده‌اند، این هدف می‌توان یک کلیک ساده، پر کردن فرم و یا خرید محصول باشد. در ادامه مطلب به بررسی دقیق این موضوع و همچنین چگونگی محاسبه این فرآیند می‌پردازیم.

نرخ تبدیل چیست؟ Conversatino چیست؟

به طور کلی هر کسب و کاری هدفی در پیش دارد. به عنوان مثال، هدف یک سایت فروشگاهی مانند دیجی کالا، فروش محصولات است و وب‌سایتی مانند پرتال، علاوه بر ارائه خدماتی مانند طراحی سایت، اهداف دیگری همچون، کسب اطلاعات بیشتر از مخاطبان برای تعامل بهتر و ایجاد رابطه صمیمی با کاربران را دارد. اگر بخواهیم با یک مثال ساده مفهوم نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate را برای شما بازگو کنیم، باید بگوییم اگر در طول یک ماه ۲۰۰۰ نفر به وب‌سایت شما مراجعه کنند، و از بین این افراد، ۲۰۰ نفر محصولات سایت شما را خریداری کنند، نرخ سایت شما ۲۰ درصد است.

پس از دانستن مفهوم این نرخ، حالا به اهمیت این موضوع پی برده‌اید که تا چه حد این مسأله مهم است؛ بنابراین باید کار‌هایی را انجام دهیم که باعث افزایش Conversation سایت شود، اما آیا شما این روش‌ها را می‌دانید؟ بهینه کردن یکی از روش‌های این پروسه است که در ادامه به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل چیست؟

در پاسخ به این سؤال که بهینه‌ سازی نرخ تبدیل چیست؟ باید بگوییم در واقع به کار‌ها و فعالیت‌های گفته می‌شود که در راستای افزایشConversation یا همان تبدیل کردن افراد بازدید‌کننده به مشتری صورت می‌گیرد. اینکه بدانید چند درصد از افراد بازدید‌ کننده، عملیات مد نظر شما ( کلیک، پرکردن فرم، خرید محصول و. .) را روی سایت انجام می‌دهند، کمک فراوانی به اندازه‌ گیری موفقیت سایت و یافتن بخش‌ های نیاز به بهبود می‌کند.

اهمیت نرخ تبدیل چیست

هنگامی‌ که شما نرخ تبدیل ( CRO ) را بهبود می‌دهید، بدون بالا بردن میزان بازدید سایت (Ctr)، به افزایش میزان فروش کمک می‌ کنید. همان‌طور که می‌دانید بالا بردن Ctr یک روش پر هزینه است که گاهی اوقات از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. به زبان ساده‌ تر شما با Conversation Rate، هزینه‌های لازم برای تبلیغات و دیده شدن سایت را کاهش می‌دهید و این کار باعث افزایش میزان بازدهی سایت شما با هزینه‌ های کم می‌شود.

افرادی که وارد سایت شما می‌شوند در واقع از راه‌های گوناگونی به سایت شما وارد شده‌اند. این افراد ممکن است از طریق جستجو گوگل، ایمیل، پیام‌رسان‌ها و… به سایت شما دعوت شده باشند که این موضوع اهمیت چندانی ندارد، آنچه که اهمیت بالایی دارد، تبدیل مخاطبان ورودی سایت، به خریدار است که با Conversatoin R می‌توان به این هدف رسید.

مخاطبانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، در اصل ۴ مرحله را پشت سر می‌گذارند که شما با بهینه‌ سازی اصولی این ۴ مرحله می‌توانید به هدف اصلی خود یعنی تبدیل مخاطب به خریدار برسید. این اهداف شامل موارد زیر هستند.

1. آگاهی از برند
2. علاقه‌مند شدن به محصول موجود در سایت
3. تصمیم‌ گیری
4. خرید محصول

در صورتی‌که شما این مراحل را به خوبی بهینه‌ سازی کنید، مسلماً تا حد زیادی می‌توانید باعث افزایش CRO سایت مدنظرتان شوید. سؤالی که ایجاد می‌شود این است که چرا باید این موضوع را جدی بگیریم؟ اهمیت بهینه‌ سازی نرخ تبدیل چیست؟ در ادامه به بررسی این موضوع با ذکر چند دلیل می‌پردازیم.

برای اشنایی با مهارت های میان فردی برای رشد بهتر در کار، بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله مهارت نرم رو مطالعه کنید

 

اهمیت جدی گرفتن بهینه‌ سازی نرخ تبدیل

در مطالب فوق به بررسی اهمیت Conversion Rate پرداختیم، اما اینکه چرا این مسأله را باید جدی و مهم بدانیم، را با بررسی چند دلیل برای شما بیان می‌کنیم.

  • پیشرفت کردن

هر کسب و کاری به پیشرفت و ترقی نیاز دارد این موضوع حتی برای سایت‌هایی که از نظر رابط و تجربه کاربری هم در نقطه عطف قرار دارند، مهم است و همچنان به پیشرفت نیاز دارند. به طور کلی اگر سایت شما مشکلی داشته باشد، به راحتی می‌توان این مسأله را حل کرد، اما در سایت‌هایی که وضعیت مطلوبی دارند بایستی با احتیاط و دقت فراوان روی بهینه‌سازی و حفظ کیفیت پیش رفت.

بهینه سازی نرخ تبدیل

  • راه‌ گشا نبودن همیشگی تبلیغات پر هزینه

متأسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که تنها راه افزایش ترافیک ورودی سایت و افزایش خریداران محصولات آن‌ها، تبلیغات گران قیمت است. در واقع این تصور همیشه درست نیست؛ بلکه شما می‌توانید با Conversion Rate، هزینه‌ های مصرفی را کاهش دهید.

  • افزایش درآمد و سودآوری

نکته قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد، این است که در Conversion Rate، بازگشت سرمایه امکان‌پذیر است؛ چرا که شما برای این کار از روش‌های اقتصادی و مقرون به صرفه استفاده می‌کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، جذب مخاطبان بیشتر، یافتن مشتریان باکیفیت و هدفمند نیز از دیگر دلایل جدی گرفتن این پروسه است.

راهکار‌های افزایش نرخ تبدیل

پس از مطلع شدن از اهمیت و اینکه Conversion Rate چیست؟ حالا این سؤال ایجاد می‌شود چکار کنیم تا مخاطبان ورودی سایت ما به مخاطب هدف تبدیل شوند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

Conversion Rate چیست

  • بالا بردن سرعت سایت

متأسفانه باید بگوییم اگر سایت شما زیر ۳۰ ثانیه باز نشود، ۴۰٪ از مخاطبان خود را از دست می‌دهید. برای جلوگیری از این کار، بایستی سرعت سایت خود را افزایش دهید.

  • به کار بردن فراخوان

استفاده از قابلیت فراخوانی یا همانCall To action  یکی از راه‌های بالا بردن CRO است که باید در مکان‌های مختلف سایت و به صورت جذاب به کار رود.

  • تأییدیه مشتریان قبلی

تأییدیه و نظرات مشتریان قبلی که از محصولات سایت شما خریداری کرده‌اند، عامل مهم دیگری در جذب مشتری‌های جدید است که باید از اهمیت این موضوع غافل نشوید. بسیاری از مخاطبان ورودی با خواندن این نظرات و تأییدیه‌ها، از خرید خود مطمئن می‌شوند.

  • وجود روش‌ های مختلف پرداخت

بسیاری از افراد در هنگام خرید آنلاین محصولات، به دلیل فیشینگ، نرسیدن کالا، کلاهبرداری‌ های اینترنتی و … به پرداخت آنلاین اعتماد نمی‌کنند، از این رو بهتر است امکانات دیگری همچون کارت به کارت کردن و یا پرداخت در محل را برای این دسته از مشتریان در نظر بگیرید.

  • طراحی ریسپانسیو

امروزه افراد بسیاری با استفاده از گوشی‌های هوشمند، کار‌های اینترنتی خود را انجام می‌دهند. بهتر است صفحه شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد تا توانایی سازگاری با انواع دستگاه‌ها را داشته باشد.

علاوه بر مواردی که در مطالب فوق به آن‌ها اشاره کردیم، پشتیبانی همیشگی، استفاده از قابلیت جستجو سریع، بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت، به روز‌رسانی سایت، اعتماد‌سازی و وجود پیشنهادات و تخفیفات از دیگر راهکار‌هایی هستند که می‌توانند کاربران ورودی را به مخاطبان هدف تبدیل کنند.

برای اینکه در دنیای بازار پیروز شوید باید استراتژی هایی را بلد باشید. بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله استراتژی نیچ مارکتینگ را مطالعه کنید

معرفی چند ابزار تشخیص نرخ تبدیل

برای تحلیل و بهینه کردن CRO، ابزار‌های فراوانی وجود دارند که متأسفانه برخی از این ابزار‌ها در ایران قابل استفاده نیستند، یا اینکه لازم به خرید اکانت پرمیم برای استفاده مداوم دارید، اما با این حال نمی‌ توان تأثیرات فوق‌ العاده این روش را نادیده گرفت. در ادامه مطلب چندین نمونه از ابزار تشخیص نرخ تبدیل را برای شما بازگو می‌کنیم.

  • گوگل آنالیتیکس
    یکی از بهترین ابزار‌های تحلیل و بهینه‌سازی رایگان که استفاده آسان و راحتی هم دارد، گوگل آنالیتیکس است. با این ابزار می‌توانید به راحتی به اطلاعات مفیدی همچون نرخ پرش سایت، مدت زمانی که کاربر روی سایت بوده، خطا‌ها و معرفی منابع ورودی کاربران را به دست آورد.
  • سیمیلار وب
    سیمیلار وب یک ابزار تشخیص نرخ تبدیل است که اطلاعات کاملی از منابع ورودی کاربران را در اختیار شما قرار می‌دهد، سیمیلار وب است که در بهینه‌سازی نقش به سزایی دارد.
  • جی تی متریکس
    استفاده از ابزار جی تی متریکس برای تست کردن سرعت سایت است. شما با وارد کردن لینک سایت می‌توانید مشکلات موجود سایت را رفع کنید و سرعت سایت را هم افزایش دهید. افزایش سرعت وب‌سایت شما تأثیر فوق‌العاده‌ای در جذب مشتریان دارد.
  • Optimizely
    می‌توان گفت Optimizely یکی از بهترین ابزار‌های آنلاین برای تست‌های A/B است که با استفاده از آن می‌توان تست‌های مختلفی را روی سایت امتحان کرد و این کار باعث افزایش جذب مخاطبان ورودی سایت به مخاطبان هدف می‌شود.
  • هات جار
    این ابزار تنها به مدت دو هفته رایگان است و از آن می‌توانید برای تحلیل رفتار کاربران به صورت دقیق استفاده کنید. این موضوع تا حد زیادی می‌تواند باعث شناخت رفتار کاربران باشد که در نهایت منجر به رفع مشکلات در این زمینه می‌شود.

افرادی که در این زمینه تخصص کافی برای انجام این امور را ندارند، می‌توانند از مجموعه‌های برتر کمک بگیرند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند و شما با تحقیق و بررسی می‌توانید بهترین شرکت را که خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهد انتخاب کنید.

جمع‌ بندی

نرخ تبدیل یکی از مهم‌ ترین مسائلی است که در کسب و کار‌های اینترنتی با آن مواجه هستیم. در واقع تمام تلاش افرادی که دارای کسب و کار‌های اینترنتی هستند، تبدیل کاربران ورودی به مخاطب هدف یا همان خریدار است که با استفاده از روش‌های گفته شده، می‌توان این شانس را افزایش داد. دانستید که شما می‌توانید با روش‌های مختلفی همچون ایمیل مارکتینگ، Conversion Rate و … میزان فروش خود را افزایش دهید. ناگفته نماند که به روز بودن سایت و آبدیت کردن مدام سایت نیز تأثیرات فوق‌ العاده‌ ای در جذب مخاطب هدف دارد، پس از اهمیت این موضوع غافل نشوید.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره