بانس ریت چیست؟ عوامل موئر در bounce rate

دنیای امروزه، دنیای کسب و کار‌های اینترنتی و غیر حضوری است که به جای ویترین مغازه، شاهد صفحات سایت و یا تصاویر محصولات آن‌ها هستیم. در واقع اصطلاحات و مفاهیمی در این نوع کسب و کار‌ها وجود دارد که نرخ پرش یکی از این مفاهیم است، اما آیا می‌دانید نرخ پرش چیست؟ چه عواملی بر این موضوع تأثیر‌گذار است؟ ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

در تعریف کلمه نرخ پرش به زبان بسیار ساده و قابل فهم باید بگوییم منظور از نرخ پرش، همان تعداد کاربرانی است که وارد سایت شما شده‌اند و بدون هیچ عکس العمل و تعاملی صفحه باز شده سایت را ترک کنند. حالا قصد داریم این مفهوم را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. در واقع منظور از نرخ یا همان rate محاسبه کردن و اندازه‌گیری دو چیز نسبت به همدیگر است.

برای مثال زمانیکه مشتری وارد مغازه می‌شود و از مغازه شما خریدی انجام می‌دهد، اگر نسبت این مشتری را نسبت به کل مشتریانی که وارد مغازه شده‌اند را به دست‌آوریم، در واقع نرخ آن را به دست آورده‌ایم. مثلاً اگر تنها ۲ مشتری وارد مغازه شما شده باشند و یکی از آن‌ها خرید کرده باشند نرخ مغازه شما ۵۰٪ است. پس از اینکه مثال‌های بالا را متوجه شدید و دانستید که منظور از نرخ چیست؟ حالا نوبت به بررسی مفهوم پرش، بانس یا bounce است که هر سه این کلمات یک مفهوم را می‌رسانند.

به زبان بسیار ساده، منظور از پرش یا بانس، همان تعداد کاربرانی است که وارد سایت شده‌اند، اما بدون هیچگونه فعالیتی از سایت خارج شده‌اند. دقت کنید منظور از فعالیت سایت، تنها خرید کردن نیست؛ چرا که اهداف سایت‌ها متفاوت بوده و شامل موارد زیر است.

  • دیدن و کلیک روی تبلیغات
  • بازدید از صفحات مختلف سایت
  • نوشتن نظرات
  • عضو شدن در سایت
  • دانلود فایل‌ها
  • مشاهده ویدیو‌ها
  • ارسال پیام
  • درخواست پشتیبانی، مشاوره و…

در واقع تمامی موارد گفته شده، جز فعالیت‌های یک سایت هستند که اگر کاربری وارد سایت شود و هیچ کدام از این فعالیت‌ها را انجام ندهد، یعنی یک پرش اتفاق افتاده است.

 

اگ به دنبال روش برای بهبود بازدید سایت هستید مقاله روش افزایش بازدید سایت را مطالعه کنید.

bounce rate چیست

عوامل مؤثر در نرخ پرش چیست؟

در مطالب فوق به خوبی مفهوم نرخ پرش را بیان کردیم، اما آیا این سؤال برایتان پیش آمده که عوامل مؤثر در نرخ پرش چه چیز‌هایی هستند؟ چه کار‌هایی باعث این اتفاق می‌شود؟ در ادامه به بررسی پاسخ این دسته سؤالات با ذکر دلایلی می‌پردازیم.

  • محتوای مناسب سایت

مهم‌ ترین عامل مؤثر در نرخ پرش، مناسب بودن محتوای سایت است. مسلماً برای شما هم پیش آمده که بعد از جستجو و مواجه شدن با صفحات سایت‌های متفاوت، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، اما بعد از چند ثانیه به علت مناسب نبودن محتوای سایت از صفحه خارج شوید. در واقع محتوای سایت باید به گونه‌ای باشد که بتواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد و این محتوای جذاب و مناسب باعث ترغیب کاربر به ماندن روی صفحه سایت کمک می‌کند. همچنین طول مناسب کلمات و شکل ظاهری و دسته‌بندی کردن محتوا‌ها نیز عوامل مؤثری در کاهش نرخ پرش هستند.

  • سرعت بارگذاری سایت

هر چقدر مطالب و محتوای سایت شما کامل، جامع و حاوی اطلاعات مفید باشد، در مقابل کاهش سرعت سایت این موارد بی‌اثر می‌مانند. طبق تحقیقاتی انجام شده در صورتی که سایت شما زیر ۳۰ ثانیه بارگذاری نشود، کاربر از صفحه خارج شده و به اصطلاح پرش رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این کار بایستی حجم تصاویر، ویدیو‌ها، مطالب و… به گونه‌ای باشد که سایت شما به راحتی و با سرعت بالا صفحه را برای کاربر بارگذاری کند.

  • لینک‌های داخلی سایت

یکی از راه‌هایی که مخاطب را می‌تواند در صفحه ماندگار کند و bounce rate را کاهش دهد، وجود لینک‌های داخلی درون سایت است. در صورتی‌که کاربر به دانستن مطالب بیشتری نیاز داشته باشد می‌تواند با مراجعه به لینک‌های داخلی و دیگر صفحات سایت شما، مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند.

  • تبلیغات

یکی از راه‌های جذب کاربران و افزایش ورودی سایت‌ها، تبلیغات است که روش‌های گوناگونی دارد، اما در صورتیکه این تبلیغات بیش از اندازه باشند و یا مناسب نباشند باعث آزار کاربر می‌شوند و نرخ پرش افزایش می‌یابد. بهتر است تبلیغات به اندازه و اصولی انجام شود تا باعث آزار کاربران نشود.

  • ریسپانسیو بودن سایت

همانطور که می‌دانید، امروزه استفاده از گوشی‌های موبایل نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، از این رو صفحات سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شود که به راحتی در صفحات گوشی‌ها نمایش داده شود.

  • تطابق کلمات کلیدی با محتوای سایت

کاربران انتظار دارند هنگامی که کلمه‌ای ( کلمه کلیدی ) را جستجو می‌کنند، محتوا و مطالب سایت، دقیقاً مطابق با آن نمایش داده شود. در واقع تطابق کلمات کلیدی با مضمون محتوای سایت عامل بسیار مهمی در کاهش نرخ پرش سایت شما است و کاربر در صورت مطابق بودن کلمه کلیدی با محتوا در سایت شما باقی می‌ماند و نرخ پرش را کاهش می‌دهد.

موارد گفته شده همگی جز عوامل مؤثر در bounce rate هستند که با در نظر گرفتن و رعایت این موارد تا حد زیادی می‌توانید از پرش مخاطبان به سایت‌های دیگر جلوگیری کنید.

ناگفته نماند علاوه بر موارد ذکر شده، کاربری راحت سایت نیز از عواملی است که باعث ماندن کاربر در سایت می‌شود‌. صفحات سایت باید علاوه بر ظاهر زیبا و اصولی، امکان جستجو راحت، اطلاعات کامل و … را داشته باشد.

تاثیر بانس ریت بر سئو

تأثیر بانس ریت بر سئو

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر سئو، بانس ریت یا همان نرخ پرش است که بسیاری از مدیران سایت کاهش این نرخ را امری فوق‌العاده فاجعه‌انگیز و خطرناک می‌دانند، اما بانس ریت تا چه حد بر سئو تأثیر می‌گذارد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم. گفتیم که بسیاری از افراد تصور می‌کنند نرخ پرش پایین تأثیرات فوق‌العاده بدی روی سایت می‌گذارد، اما باید بدانید کاهش این نرخ تا این اندازه نیست؛ بلکه نمی‌توان با توجه به داده‌های گوگل آنالیتیکس این موضوع را خیلی مهم دانست؛ چرا که در گوگل نرخ پرش را صرفاً بر اساس تعداد کاربرانی که وارد سایت شده‌اند بررسی می‌کنند.

شاید شما پیش خودتان بگویید پس bounce rate موضوع مهمی نیست و باید آن را نادیده گرفت، اما این تصور نیز کاملاً اشتباه است. در واقع نرخ پرش به طور غیر مستقیم بر سئو تأثیر‌گذار است و شما بایستی دلایل افزایش این آمار را بررسی کنید و با رفع این مشکلات بتوانید رتبه سایت خود را جابه‌جا کنید. به عنوان مثال یکی از دلایلی که باعث کاهش bounce rate می‌شود، سرعت سایت است، پس شما باید اقداماتی که باعث افزایش سرعت سایت می‌شود را انجام دهید و در صورت وجود مشکل، این مشکلات را حل کنید. در واقع شما با رفع این ایرادات، علاوه بر کاهش بانس ریت، روی سئو سایت نیز تأثیرات می‌گذارید.
اگر بخواهیم به طور کلی تأثیر سئو بر بانس ریت را بگوییم، باید بگوییم در واقع سئو به طور غیر مستقیم و از طریق رفع مشکلات سایت می‌تواند باعث کاهش بانس ریت شود.

۷ راهکار اساسی برای کاهش بانس ریت

با توجه به مطالب فوق به اهمیت کاهش بانس ریت و تأثیرات آن بر سایت پی بردیم، ار این سؤال برایتان ایجاد شد که چکار کنیم تا این نرخ پرش کاهش یابد؟ بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید.

  1. بهینه‌ سازی صفحات سایت
    شما با این کار علاوه بر بهینه‌سازی صفحات، باعث افزایش سرعت سایت می‌شوید.
  2. بهینه‌ سازی رابط کاربری و تجربه کاربری
    استفاده از فونت‌های جذاب، المان‌های تصویرس زیبا، به کاربردن رنگ‌های مناسب و… باعث جذب شدن بیشتر مخاطب به صفحه شما می‌شود.
  3. تولید محتوای جذاب
    در این قسمت، استفاده از عنوان‌های جذاب، استفاده از آمار و ارقام در سرتیتر‌ها و… باعث کنجکاو کردن مخاطب برای خواندن ادامه مطالب مؤثر است.
  4. لینک‌ سازی اصولی
    برای رفع سؤالات و دسترسی کامل و جامع به تمام موضوعات مربوط به یک عنوان، لینکسازی اصولی را فراموش نکنید.
  5. برطرف کردن مشکلات فنی و کاهش خطای ۴۰۴
    اینکه مخاطب پس از بازکردن صفحه‌ای از سایت مدام با خطای ۴۰۴ و مشکلات فنی برخورد کند، مسلماً از صفحه خارج می‌شود.
  6. بهینه‌ سازی قسمت جستجو برای استفاده آسان‌تر از سایت
    جستجو راحت کاربران در صفحات سایت، باعث رضایت کاربران و استفاده بهتر آن‌ها و در نهایت ماندن در صفحه شما می‌شود.
  7. انتخاب درست موضوع و توضیحات متا
    توضیحات متا تأثیرات فوق‌ العاده‌ای در جذب مخاطب دارند که بهتر است تمرکز اصلی را روی انتخاب کلمات این قسمت از محتوا بگذارید.

بانس ریت بر سئو چیست

جمع‌ بندی

یکی از عوامل و اصطلاحاتی که در کسب و کار‌های اینترنتی وجود دارد، نرخ پرش است که به زبان ساده به تعداد کاربرانی که وارد سایت شده‌اند اما هیچ تعاملی اعم از خرید، ارسال نظر، بازدید ویدیو و… را با سایت شما انجام نداده‌اند و خارج شده‌اند نسبت به کل کابران ورودی سایت گفته می‌شود‌. در مطالب فوق عواملی که باعث افزایش بانس ریت می‌شوند را ذکر کردیم که شما با در نظر گرفتن این عوامل و رعایت آن‌ها می‌توانید این میزان را کاهش داده و شاهد اثرات مثبت آن روی سئوی سایت باشید. استفاده از عنوان‌های جذاب، افزایش سرعت سایت، ریسپانسیو بودن صفحات، توضیحات متا مناسب و… چندین نمونه از روش‌های پیشنهادی برای جذب مخاطب و ماندن بیشتر در صفحات سایت است.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره