مشکل کنیبالیزیشن در سئو + 5 راهکار برای حل آن

کنیبالیزیشن در سئو

کنیبالیزیشن در سئو، مفهومی مهم است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و باعث اختلال در روند بهینه سازی می‌گردد. آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که چندین صفحه سایت را برای یک کلمه کلیدی مشابه، سئو ‌کنید؟ در برخورد اول ممکن است فکر کنید که با این کار رتبه خود را در گوگل بهبود می‌بخشید زیرا هرچه صفحات بیشتری در نتایج جستجو داشته باشید، ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. متأسفانه، همیشه اینطور نیست. هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی خاص در چندین صفحه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و ممکن است با آن کلمه کلیدی بیشتر از اینکه سودی داشته باشید به سئو سایت خود آسیب وارد کنید. دلیل آن به علت مفهومی به نام کنیبالیزیشن در سئو است.

با مطالعه این مقاله شما علاوه بر آگاهی از چنین خطری برای سئو سایت با راه‌هایی برای رفع این مشکل نیز آشنا می‌شوید.

کنیبالیزیشن در سئو کلمات کلیدی چیست؟

کنیبالیزیشن در سئو کلمات کلیدی زمانی است که چندین صفحه در یک سایت، کیوردهای یکسان یا مشابه را هدف قرار می‌دهند، به این ترتیب با یکدیگر وارد رقابت شده و به عملکرد ارگانیک سایت آسیب می‌برساند. کنیبالیزیشن یا به این دلیل است که موضوعی که مقالات سایت پوشش می‌دهند بسیار شبیه است یا به این دلیل که آن‌ها را برای یک عبارت یا کلمه کلیدی بهینه کرده‌اید.

اگر پست‌ها یا مقاله‌ ها را برای اهداف مشابه بهینه کنید، شانس یکدیگر را برای رتبه‌بندی کاهش می‌دهند. معمولاً Google فقط 1 یا 2 نتیجه از یک سایت را در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص نشان می‌دهد. به این ترتیب یکی از دو صفحه بر توانایی دیگری برای رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد و در نتیجه، هیچ یک از صفحات آنطور که باید برای بهبود رتبه شما عمل نمی‌کند.

فرض کنید می خواهید برای کلمه کلیدی ” ابزارهای سئو ” سایت را سئو کنید. بنابراین شما یک پست وبلاگی با عنوان “7 ابزار رایگان برای حرفه‌ ای‌ ها” ایجاد می‌کنید. بعد از مدتی، متوجه می‌شوید که از چند ابزار رایگان جدید دیگر نیز وارد بازار شده‌اند، بنابراین شما یک پست جدید ایجاد می‌کنید که شامل آن ابزارهای جدید و رایگان است ولی همان کلمه کلیدی مقاله قبلی. در اینجا است که سایت شما دچار کنیبالیزیشن در سئو می‌شود. هر دو پست دارای کلمه کلیدی و تمرکز یکسانی هستند، حتی اگر در یک سایت با فاصله سال‌ها ظاهر شوند.

بهینه سازی دو یا چند صفحه برای یک کلمه کلیدی در سایت شما به معنای بهینه سازی سایت برای آن‌ها نیست. با این حال، دو صفحه با کلمات کلیدی مشابه اگر هدف جستجوی متفاوتی داشته باشند، می توانند به طور هماهنگ در یک سایت زندگی کنند.

چگونه کنیبالیزیشن در سئو را شناسایی کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که وب‌سایت شما ممکن است دارای برخی کلمات کلیدی که دچار کنیبالیزیشن شده‌باشد، نگران نباشید. با دنبال کردن چند مرحله ساده می‌توانید آن‌ها را به راحتی پیدا و رفع کنید.

1. از گوگل کمک بگیرید.

یک راه ساده برای جستجوی کنیبالیزیشن کلمات کلیدی، جستجوی عبارت‌های مرتبط با موضوع اصلی سایت شما است. به عنوان مثال، اگر سایت شما در زمینه فروش لوازم آرایشی فعال است و به طور مکرر محتوا را در موضوعات انواع روتین پوست یا لوازم آرایشی آپلود می‌کنید، باید برخی از کلمات کلیدی را که اغلب استفاده می‌کنید، جستجو کنید. چنین جستجویی تمام صفحاتی که با این کلمات کلیدی دارای رتبه در گوگل هستند را نشان می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید بررسی کنید که آیا دو یا چند پست شما برای یک جایگاه در حال رقابت هستند یا خیر؟

2. جستجو با استفاده از نام سایت

راه دیگر برای پیدا کردن راحت کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، کافی است وارد سایت گوگل شوید و در قسمت جستجو قبل از وارد کردن عبارت مورد نظرتان، نام سایت خود را تایپ کنید. یعنی ابتدا به طور کامل نام سایت را وارد کنید و در نهایت عبارتی که قصد دارید در مورد آن کنیبالیزیشن را تحقیق و بررسی کنید تایپ کنید. برای مثال، در همان کسب‌وکار فروش لوازم آرایشی شما باید نام وب‌سایت و به دنبال آن هر کلمه کلیدی مهم سایت خود را جستجو کنید.
به این روش شما لیستی از نتایج دریافت خواهید کرد، که در آن به راحتی می‌توان مقالات با موضوعات تکراری یا مشابه را پیداکنید.

3. استفاده از ابزارهای خارجی

ابزار برای کنیبالیزیشن

همچنین می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Ubersuggest برای ساده کردن کارها و به دست آوردن داده‌های کامل برای برنامه ریزی کلمات کلیدی بهتر استفاده کنید. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند تا کنیبالیزیشن برای کلمات کلیدی را سریعتر پیدا کنید و زمان، هزینه و تلاش لازم برای حذف صفحات رقیب از سایت خود را کاهش دهید. ابزارهایی مانند Google Analytics یا Search Console نیز برای ردیابی کلمات کلیدی مفید هستند یا می توانید به گزینه‌هایی مانند SEMRush یا Ahrefs نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرس ۲۰۲۳

چگونه کنیبالیزیشن ایجاد شده در سایت را رفع کنیم؟

اینکه چگونه کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را حل کنید به ریشه مشکل بستگی دارد. بیشتر اوقات، موضوع صرفاً مربوط به تولید محتوای تکراری است. اما موارد خاص و سرسخت ممکن است نیاز داشته باشند که صفحات فرود جدید ایجاد کنید. در این قسمت چند راه حل به شما پیشنهاد می‌کنیم.

1. وب سایت خود را بازسازی کنید
ساده ترین راه حل اغلب این است که معتبرترین صفحه خود را انتخاب کنید و آن را به یک صفحه فرود تبدیل کنید. از طرف دیگر، ممکن است صفحه فرودی نداشته باشید که تمام صفحات محصول شما را در یک مکان ادغام کند. در این مورد، از ایجاد یک صفحه فرود منحصر به فرد برای خدمت به عنوان صفحه منبع معتبر شما و پیوند به همه تغییرات شما از آنجا سود خواهید برد.

2. کلمات کلیدی جدید را پیدا کنید
در نهایت، اگر از قبل دارای صفحات بسیار متنوع و پر محتوا هستید، و تنها چیزی که وب سایت شما از آن رنج می برد، برنامه ریزی ضعیف استراتژی کلمات کلیدی است، شاید تنها کاری که باید انجام دهید یافتن کلمات کلیدی جدید است. فقط مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما دقیقاً با اهداف سایت شما همخوان باشد

3. از 301 Redirects استفاده کنید
در حالی که به طور کلی توصیه می‌شود که بیش از حد از ریدایرکت‌های 301 استفاده نکنید، ولی با این حال استفاده از 301 به شما این امکان را می‌دهد تا با پیوند دادن صفحات مرتبط به یک نسخه واحد و معتبرتر، محتوای خود را ادغام کنید.

ریدایرکت برای حل در کنیبالیزیشن
در حالتی که صفحه را لازم نداریم و یا صفحه با محتوای مشابه برای کلمه کلیدی مشابه سئو شده باشد، ولی در سرچ کنسول نتایج خوبی به دست آمده، صفحه با ارزش محتوایی کمتر را به صفحه اصلی و مهمتر ریدایرکت می‌کنیم.

4. صفحه با کنیبالیزیشن را noindex کنید.
اگر به هر دلیلی قادر به حذف و تغییر مسیر صفحات مشکل دار نیستید، ممکن است راه حل بعدی را در نظر بگیرید. در حقیقت هنگامی که صفحه ارزش خاصی ندارد یا بر اساس گزارش‌های سرچ کنسول به ترافیک یا رتبه قابل قبولی نرسیده باشد، آن را noindex کرده و در نهایت صفحه را پاک می‌کنیم. با این رویکرد، همه صفحات به جز یک صفحه همچنان می‌توانند در سایت وجود داشته باشند. مسائل مربوط به کنیبالیزیشن در سئو حل می‌شود.
Noindex زمانی می‌تواند مفید باشد که شما نیاز به حل مسائل مربوط به کانیبالیزیشن ناشی از محتوای کم ارزش و بدون بک لینک و بدون ترافیک ارگانیک دارید.

5. canonical کردن صفحه مشکل دار:
در حالتی که صفحه برای ما ضروری و با ارزش است مثل صفحه اصلی یا صفحاتی که با قسمت‌های مهم سایت تداخل دارد یا لندیگ پیج‌ است، ما مجبور به نگهداری صفحه هستیم. راهکار مفید در این حالت canonical کردن صفحه مدکور به یک صفحه اصلی است. متاسفانه با این کار اعتبار سئو صفحه از بین می‌رود ولی خود صفحه حفظ می‌شود.

بیشتر بخوانید: مهارت‌ های ارتباط بین فردی + روش‌ های بهبود ارتباط بین فردی

نتیجه گیری :

این پنج راه حل اکثر موارد کنیبالیزیشن سئو کلمات کلیدی را برطرف می‌کند. با این حال، اگر یک وب‌سایت فروشگاهی را مدیریت می‌کنید، باید توجه ویژه‌ای به محصولات با اندازه‌ها و رنگ‌های مشابه داشته باشید. با حل مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن سئو، گوگل با صفحات متعدد درباره موضوعات مشابه یا صفحاتی که کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می‌دهند، “گیج” نمی‌شود. خیلی بهتر است که روی کلمات کلیدی هدفمند برای پست‌های خاص تمرکز کنید، به جای پست‌های وبلاگ کوچک، صفحات فرود جامع ایجاد کنید

پرسش‌ های متداول

1.آیا کنیبالیزیشن کلمات کلیدی اثر بدی بر روی سئو دارد؟

بله. اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که شما فقط زمانی با یک مشکل کنیبالیزیشن روبرو می شوید که چندین صفحه یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهند و به عملکرد ارگانیک سایت آسیب برساند.

2.چگونه می توان از کنیبالیزیشن سئو جلوگیری کرد؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت سئو با اجتناب از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی، ایجاد صفحه‌گسترده‌ای است که تمام صفحات اصلی وب‌سایت شما را فهرست می‌کند. هر بار که وبلاگ یا صفحه جدیدی را به سایت خود اضافه می کنید، آن را نیز به صفحه گسترده خود اضافه می کنید و نقشه ای به شما می دهد که می توانید از آن برای بهینه سازی و سازماندهی حضور آنلاین خود استفاده کنید.

3.آیا باید از کلمات کلیدی مشابهی در هر صفحه استفاده کنم؟
به طور خلاصه، پاسخ منفی است. یک کلمه کلیدی باید در هر صفحه استفاده شود، نه در صفحات دیگر.

4.حل مشکل کنیبالیزیشن چه مدت طول می‌کشد؟

این نکته را در نظر داشته باشید که نتایج حل مشکلات کنیبالیزیشن در حدود 2 ماه طول می‌کشد.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره