رزومه چیست؟ + چطور بهترین رزومه را درست کنیم؟

رزومه چیست

نوشتن یک رزومه کاری خوب که نشان‌دهنده تمامی توانایی و قابلیت‌های فرد باشد، موجب شده تا برخی از افراد با چالش‌های مختلف مواجه شوند. این در حالی است که اگر این گروه از ابتدا بدانند که رزومه چیست و چگونه می‌توانند یک رزومه کاری را با رعایت اصول و ویژگی‌های پر اهمیت بنویسند، شاید دیگر در هنگام نوشتن دچار استرس و اضطراب نشوند.

رزومه چیست؟

رزومه که در اصطلاح فارسی به آن کارنامک نیز گفته می‌شود، شامل متن یک یا چند صفحه است که به صورت خلاصه درباره تحصیلات، مهارت‌ها و تاریخچه کاری فرد صحبت می‌کند و اطلاعاتی در زمینه توانایی و اطلاعات شخصی را به کارفرما ارائه می‌دهد. در واقع فرد با نوشتن رزومه، ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را در برابر کارفرما تبلیغ خواهد کرد تا به منظور استخدام به بهترین شیوه مورد ارزیابی قرار گیرد.

رزومه، تبلیغی است که شخص از اطلاعات اولیه، میزان تحصیلات، توانایی‌ها و استعداد‌های خود ضمن ویژگی‌های مثبتی که دارد را نوشته و در اختیار کارفرما قرار می‌دهد تا با کمک این اطلاعات اولیه بتوانند موارد استخدام را به درستی مورد ارزیابی قرار داده و فرد شایسته و متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.
هدف از ارائه رزومه در انواع مختلف از سوی فرد را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

  • ارائه به عنوان یک معرفی نامه از خود به سازمان یا شرکت ضمن بیان هدف درخواست شغل
  • به نمایش گذاشتن تصویری از شخص
  • تأثیرگذاری بر مسئول استخدام با عنوان ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود
  • نشان دادن میزان مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی

انواع رزومه

رزومه در انواع مختلفی بر اساس نشان دادن مهارت‌ها، میزان اسبقه کار و تحصیلات وجود دارند که به شیوه‌های گوناگون طراحی می‌شوند. انواع رزومه در یک دسته‌بندی کلی می‌تواند به صورت زیر باشد:

۱. رزومه کاری

رزومه کاری یکی از انواع رزومه به حساب می‌آید که خود آن به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود و موجب ایجاد دسته‌بندی‌های جدید برای رزومه می‌شود. در این نوع رزومه، افراد تمامی اطلاعات خود در زمینه کاری از جمله میزان سوابق فعالیت خود، مدرک تحصیلی، مهارت‌ها و موفقیت‌های کسب شده را عنوان می‌کنند. رزومه کاری، کامل‌ترین نوع رزومه است که تمامی اطلاعات در آن گنجانده می‌شود.

رزومه کاری در انواع مختلف به شیوه‌های خلاقانه طراحی و ارائه می‌شوند اما ۴ دسته اصلی آن عبارت‌اند از:

  • رزومه کاری ترتیب زمانی

این یکی از سنتی‌ترین انواع رزومه است که مطابق با تجربیات و سوابق کاری چند سال اخیر بین مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ سال نوشته می‌شود. در حالت کلی یک مرور کوتاه و خلاصه درباره مسیر حرفه‌ای فرد در شغل مورد نظر است. در این نوع رزومه، لیستی از سوابق شغلی به صورت فهرست‌وار و ترتیب زمانی معکوس درج می‌شود. بدین معنی که آخرین شغل در ابتدا نوشته شده و به همین منوال بر اساس ترتیب زمانی، شغل‌های قدیمی‌تر نوشته خواهد شد.

دقت داشته باشید، نحوه نوشتن رزومه کاری بدین صورت باید شامل تمامی سوابق شغلی از جمله تمام وقت، نیمه وقت، کارآموزی، فریلنس و… باشد. از جمله ویژگی‌های این نوع رزومه که موجب می‌شود تعداد بسیاری از کارفرما‌ها و مسئولین منابع انسانی در سازمان و شرکت‌های مختلف، به علت فرصت کم برای مطالعه رزومه افراد مختلف، آن را کاربردی‌تر بدانند، قرار دادن بیشترین و مفیدترین اطلاعات فرد در کمترین زمان در اختیار آن‌ها است.

بیشترین کاربرد این رزومه برای افرادی است که در تمام طول مدت ۱۰ الی ۱۵ سال بدون ایجاد وقفه مشغول به کار بوده‌اند. رزومه کاری ترتیب زمانی یا تقویمی در بین انواع رزومه از بهترین شیوه‌های گزینش و استخدام به حساب می‌آید.

انواع رزومه

  • رزومه کاری عملکردی یا مهارتی

همان طور که از نام این رزومه مشخص است، بیشترین تمرکز رزومه کاری عملکردی یا مهارتی بر روی توانمندی‌های فرد است تا میزان سابقه کاری او، به همین علت در هنگام نوشتن این نوع رزومه لازم است نوع تجربیات کسب شده را درج کنید. با استفاده از این رزومه کاری می‌توانید مهارت‌های خود در شغل مورد نظر را در اختیار کارفرما قرار دهید. بیشترین کاربرد این شیوه نوشتاری رزومه مربوطه به فرصت‌های شغلی است که نیاز به مهارت و تخصص هدفمند دارد.

رزومه کاری عملکردی برای افرادی که با چندین فاصله زمانی شغلی مواجه شده‌اند و دائم مسیر‌های شغلی خود را تغییر داده‌اند، مناسب است. با کمک این رزومه می‌توانند مهارت و توانایی‌های خود در زمینه کاری را برجسته کرده و بر روی آن‌ها تأکید کنند. علاوه بر این کسانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند و هیچ سابقه کاری ندارند، می‌توانند تمامی دوره‌های آموزشی، کارگاهی و کارآموزی خود در جهت کسب مهارت را در این رزومه درج کنند.

بیشتر بخوانید:  +۳ دلیل عدم رضایت شغلی چیست؟ + پیامدها

  • رزومه کاری ترکیبی

در بین انواع رزومه، این مدل ترکیبی از رزومه زمانی و عملکردی است که اجازه می‌دهد تا علاوه بر درج تجربه کاری بتوانید مهارت‌های مورد نظر را نیز نوشته و بر روی آن‌ها تأکید کنید. علاوه بر عنوان رزومه، وارد کردن اطلاعات تماس، ارائه خلاصه‌ای از اهداف، نوشتن سابقه کاری و خلاصه‌ای از مهم‌ترین مهارت‌ها نیز باید در رزومه ترکیبی نوشته شود.

افراد می‌توانند، رزومه کاری ترکیبی را در موقعیت‌های شغلی مختلف از جمله معماری، پزشکی، مهندسی، فریلنسر و… استفاده کنند. در صورتی که نمی‌دانید کدام رزومه برای ارائه به کارفرما برای شما مناسب است، می‌توانید رزومه ترکیبی را انتخاب کنید. بیشترین کاربرد رزومه ترکیبی برای مواقعی است که می‌خواهید در یک جایگاه شغلی متفاوت فعالیت کنید یا سابقه کافی در زمینه مورد نظر سازمان یا شرکت مربوطه را ندارید.

  • رزومه کاری هدفمند

با توجه به نام این رزومه، مشخص است که رزومه هدفمند برای یک موقعیت شغلی خاص نوشته می‌شود و شما نمی‌توانید آن را یک بار ساخته و در موارد گوناگون مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که خواهان یک فرصت شغلی خاص در سازمان یا شرکت هستید با کمک ارائه رزومه هدفمند می‌توانید شانس بیشتری برای کسب آن داشته باشید.

در نحوه نوشتن رزومه کاری هدفمند شما باید مطابق با آگهی استخدام و موقعیت شغلی، درباره تجربیات، مهارت‌ها، سوابق کاری و توانایی‌های خود به صورت هدف‌دار و نه اغراق گونه صحبت کنید. برای آنکه بتوانید احتمال دعوت به مصاحبه شغلی را افزایش دهید بهتر است موارد گفته شده را مطابق با اهداف سازمان و نوع شغل استخدامی بیان کنید.

۲. رزومه تحصیلی

افرادی که در زمینه‌های مختلف درخواست همکاری با مراکز آموزشی و علمی داشته باشند، اکثراً از رزومه تحصیلی استفاده می‌کنند. این نوع رزومه شامل تمامی دستاورد‌های علمی، جوایز، مقاله‌ها و کار‌های تحقیقاتی فرد به علاوه بورسیه‌های تحصیلی کسب شده از جانب او می‌شود.

ویژگی‌ های یک رزومه خوب

داشتن ویژگی‌های خوب برای رزومه موجب می‌شود تا احتمال پذیرش آن از طرف کارفرما افزایش پیدا کند. از رو برخی از ویژگی‌های یک رزومه خوب عبارت‌اند از:

  • نوشتن رزومه مختصر و مفید درباره سابقه کار و مهارت‌ها
  • عدم عنوان حقوق پیشنهادی
  • توجه به غلط‌ های املایی و اصلاح آن‌ ها
  • پرهیز از اغراق در نوشتن توانمندی‌ها
  • خوانا بودن رزومه و استفاده از جملات ساده
  • انتخاب قالب مناسب با توجه به نوع فرصت شغلی (زمانی، عملکردی، ترکیبی یا هدفمند)
  • انتخاب مناسب برای عنوان رزومه (بهترین نوع، نوشتن نام و نام خانوادگی)
  • پرهیز از نوشتن اطلاعات اضافی درباره خود
  • استفاده از جمله‌ بندی صحیح
  • تمرکز بر ویژگی‌ های فردی و خود داری از نوشتن اطلاعات شخصی مانند علایق ورزشی، اعتقادات مذهبی و سیاسی و…

اصول نوشتن رزومه

انتخاب فرم مناسب برای رزومه:

به طور کلی سه شکل کامل رزومه وجود دارد:

  • رزومه تنظیم شده برای توالی زمانی
  • مهارت‌محور
  • ترکیبی

برای آنکه بتوانید در بازار کار شکار بهتری به دست بیاورید یا حتی ارتقا شغلی بیابید ممکن است به بیش از یک رزومه نیاز داشته باشید. مثلا می‌توانید هم یک رزومه توالی زمانی داشته باشید و هم یک مهارت‌محور، اما شاید بد نباشد یک ترکیبی را جایگزین یکی از این دو کنید، آن هم با توجه به نیاز سازمان مورد نظر و شخصیت مدیر منابع انسانی که بنا است شما را ارزیابی کند.

  • رزومه توالی زمانی معکوس:

یک روش قدیمی و همچنان محبوب سازمان‌ها و مدیران منابع انسانی. افرادی که نظم برایشان مهم است و کمی سن و سال دارند و البته محافظه کار، از این شیوه رزومه استقبال می کنند.

رزومه کاری

  • مهارت‌ محور:

که یک شیوه رزومه نویسی بر اساس اولویت قرار دادن مهارت شما است. اگر روی سابقه کاری نمی‌توانید مانور لازم را بدهید یا آنکه به دنبال تغییر شغل هستید این شیوه را امتحان کنید. چون اول مهارت می‌آید بعد سابقه کاری و ناسازگاری سابقه و جایگاه شغلی کمتر در چشم جلب توجه می‌کند.

  • ترکیبی:

بهترین کار این است که از مزیت‌های هردو شیوه رزومه نویسی بهره لازم را ببریم و به این صورت بتوانیم بهتر خودمان را ارائه کنیم.

  • سربرگ خوبی تدارک ببینید.

سربرگ می‌تواند شامل نام و مشخصات فردی و اطلاعات تماس شما باشد. نکته مهم این است که می‌توانید مشخصات شبکه‌های اجتماعی و ویس میل را هم اضافه کنید. سعی کنید خیلی در دسترس به نظر برسید. ایمیل شما باید حرفه‌ای به نظر برسد. به طور مثال XXX_2000@ ایمیل خوبی برای کارهای حرفه‌ای نیست.

  • بیانیه خلاصه رزومه

در حداکثر دو جمله، کارتان را خلاصه کنید. این بیانیه شعار تبلیغاتی شخصی شما است ضمن اینکه تصویری از سفر حرفه‌ای شما در مسیر کاری‌تان ارائه می‌دهد. اگر کاری که برایش اقدام می‌کنید با بیانیه خلاصه رزومه خیلی مرتبط نیست، صرف نظر کنید و بدون خلاصه رزومه بفرستید.

  • تجربه‌ هایتان را فهرست کنید
  • با کارهای جدید تر شروع کنید و سابقه‌های قدیمی را پایین‌تر بیاورید به ترتیب زمان.
  • این بخش نشان می‌دهد کجا شما مشغول بوده‌اید و چه مسئولیت‌هایی داشته‌اید. سعی کنید برای هر سابقه شغلی یک هنری که از انگشتتان باریده ذکر کنید. چیزی که یاد گرفته‌اید یا مهارتی که توسعه‌اش داده‌اید.
  • چون رزومه نباید زیاد باشد و بیشتر از یک صفحه طولانی شود، سعی کنید با خساست تجربه‌هایتان را بنویسید. آن‌هایی که ارتباط بهتری دارند را اول بیاورید.
  • نگران زیاد یا کم بودن میزان سابقه نباشید. سخت کوش به نظر برسید، همین.
  • جملات را با کلمات پرانرژی شروع کنید؛ مثلا بنویسید تنظیم سیاست‌های کاری… یا همکاری در زمینه بهین‌گزینی… یا بازآفرینی شهری با رویکرد…
  • نگران گپ شغلی نباشید. شفاف باشید و نظم تاریخی خودتان را حفظ کنید.
  • برای فرمت مهارتی/ترکیبی فهرست را با ارائه لیستی از مهارت ها شروع کنید.

مهارت‌ ها بخشی از رزومه هستند که شما می‌توانید بهتر نقاط قوت و ویژگی‌های شخصیتی‌تان را معرفی کنید. پس با معرفی دقیق مهارت‌هایتان شروع کنید و پیش‌بروید. برای هر کدام یکی دو سطر توضیح خوب است که داشته باشید. اینکه چطور این کار را یاد گرفتید و کجا آن را توسعه دادید. خیلی خلاصه و شفاف بنویسید. درمورد مهارت های بین فردی بخوانید.

  • فهرست مهارت‌ های مرتبط با جایگاه شغلی را اول بگذارید چون سازمان مورد نظر شما به دنبال ارتباطات بیشتر و همسویی حداکثری نامزد شغلی است.
  • فهرست نرم‌ا فزارهایی را که بلدید بیاورید و برای هرکدام درجه حرفه‌ای بودنتان را مشخص کنید. این خیلی به ارزش شما اضافه می‌کند.

مثال:
خودانگیخته و خودکار: به شکل فعال سازماندهی نیروهای داوطلب برای پیگیری توزیع سبد مواد غذایی در روستا
کتابدار: نگهداری با حفظ سلامت، استخراج جزئیات و گزارش نویسی در کتابخانه مدرسه که با سه بار برنده شدن جایزه کتابدار مدرسه برای سه ماه متوالی همراه شد.

  • فعالیت‌های متفرقه را هم لیست کنید

اگر کارهای داوطلبانه‌ای دارید که می‌توانند ارزش اضافی به رزومه شما بدهند همه آن‌ها را لیست کنید.
اگر سابقه رهبری دارید و یا حتی عضویت در تیمی را تجربه‌ کرده‌اید حتما آن را بنویسید.
اگر کار جالبی داشته‌اید که می‌تواند جذاب باشد، از قلم نیندازید. برای مثال اگر در مهدکودک مدتی با بچه‌ها سر و کله ‌زده‌اید حتما بنویسید چون این نشان می‌دهد شما صبور هستید و فرهنگ درخور سازمان را دارید. سازمان‌ها از پس‌زمینه فرهنگی افراد در صورت غنا و جذابیت استقبال می‌کنند.
مثال:
کاپیتان تیم داخل سالن دختران شاهین شهر: از پاییز 1392 تا اسفند 1400
سرپرست باشگاه فیلم “فیلم‌بازهای عشق فیلم” و برگزاری سی جلسه نقد فیلم

  • تحصیلات را مرتب از اول تا آخر بیاورید

فهرستی از مدارس، دبیرستان و دانشگاه‌ها خوب است که تهیه کنید. از آخرین آن‌ها شروع کنید.
اگر سوابق تحصیلی‌تان گسترده‌ است هیچ کدام از قلم نیوفتد. تمام دوره‌هایی را که گذرانده‌اید بیاورید.
مثال:
مدرسه شهید باقری، تخصصی ریاضی فیزیک، از سال نهم تا فارغ‌التحصیلی
دانشگاه آزاد واحد طرقبه، رشته صنایع غذایی، ورودی 1390

  • لیستی از جوایز و موفقیت‌هایتان بنویسید

وقتی دارید در چشم دیگری کم کم شناخته می‌شوید باید اطلاعات چشمگیری ارائه کنید. اما اگر جایزه یا دستاورد ویژه‌ای ندارید مهم نیست. بیخیال این قسمت شوید.
مثال:
جایزه کارمند نمونه شهرداری منطقه، نامزد بخش پاکبان‌ها اسفند 1400
بهترین اجرای دونوازی، جشنواره موسیقی بندری، بندرعباس 1370

  • علاقه‌ مندی‌ هایتان را هم بیاورید

اگر فعالیت خاصی در زمان فراغت نمی‌کنید می‌توانید به پیاده‌روی یا مطالعه اشاره کنید. اگر اهل ورزش خاصی هستید حتما بنویسید. سازمان‌ها با همین بخش در زمان مصاحبه آغاز می‌کنند تا یخ فضا شکسته شود. البته می‌توانید این بخش را همچنان گزینه‌ی اختیاری در نظر بگیرید. اگر رزومه تا همینجا هم طولانی شده بهتر است کوتاهش کنید و این بخش را در حد یک خط فقط بیاورید.
مثال:
سفالگری، تیراندازی با کمان، چرت زدن وسط روز، تعمیرکاری ساعت

  • رزومه را پی دی اف سیو کنید

خیلی از سازمان‌ها دوست دارند پی دی اف شما را داشته باشند. منظورم فایل پی دی اف رزومه است. برای ساختن پی دی اف فایل رزومه کافی است که آن را به صورت پی دی اف در کامپیوترتان ذخیره کنید. بعد حتما چک کنید که فرمت و ساختار جملات به هم نریخته باشد.

رزومه را می‌توانید به سه شکل پست الکترونیک، پست سنتی و ارسال شخصی به صورت پرینت تسلیم سازمان مطبوع خود کنید. برای ایمیل بهترین روش ارسال فایل پی دی اف است.
هنگام ارسال کارنامه خود به یک وب سایت منابع انسانی ، دستورالعمل های بارگذاری را مرور کنید. پی دی اف نیز در اینجا رایج ترین قالب است.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام ارسال رزومه به صورت آنلاین استفاده مهم است استفاده از کلمات کلیدی یک شغل خاص است. کارفرمایان غالباً در استخرهای رزومه کلمات خاص یا الزامات خاص شرح وظایف را جستجو می‌کنند. گنجاندن کلمات کلیدی در بیانیه خلاصه، سوابق، مهارت‌ها و جوایز، شانس شما را برای پرچم گذاری به عنوان یک مسابقه بالقوه افزایش می‌دهد. شما همچنین باید از چنین کلمات کلیدی در عنوان و شرح مختصر خود که بیشتر سایتهای شغلی درخواست می‌کنند‌، استفاده کنید.
کلمات کلیدی تمایل به اسامی دارند که صلاحیت ها‌، مهارت‌ها یا اصطلاحات خاص صنعت هستند. برخی از مثال‌های کلمات کلیدی شامل مدارک یا گواهینامه‌ها‌، عناوین شغلی‌، زبان انگلیسی‌، اصطلاحات اصطلاحات صنعتی ، نام محصولات ، نام شرکت ها و سازمان های حرفه ای است.

همراه داشتن رزومه

بهتر است هنگام رفتن به مصاحبه نسخه ایی از رزومه خود را پرینت کنید و همراه داشته باشید. به این نکته خیلی توجه کنید. با یک سند خوب قالب بندی شده شروع کنید و مطمئن شوید که تصحیح شده است. همچنین اگر می خواهید مطمئن شوید نسخه کاربردی‌ای است، و دقیقا همانی است که به عنوان بخشی از برنامه خود ارسال کرده اید مرورش کنید. از کاغذ با کیفیت بالا به جای کاغذ کپی معمولی استفاده کنید. تأثیر بهتری خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که چاپگر شما دارای جوهر تازه است و یک نسخه آزمایشی هم چاپ کنید تا خطاها یا نقاط کم‌رنگ افتاده را بررسی کنید.

کلام آخر

داشتن یک رزومه خوب به منزله نمایش تمامی اطلاعات مهارتی، تجارب کاری و شخصی شما به کارفرما یا مسئول گزینش سازمان مربوطه است. با این وجود داشتن اطلاعات کافی درباره اینکه رزومه چیست و چگونه می‌توان آن را نوشت به شما کمک می‌کند تا فرصت شغلی مورد علاقه خود را به دست‌آورید. انواع رزومه در قالب‌های مختلف با توجه به موقعیت شغلی آگهی شده از جانب یک سازمان وجود دارد که می‌توانید آن را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان قرار دهید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره