نیچ مارکتینگ چیست؟ معرفی چند استراتژی Niche Marketing

نیچ مارکتینگ چیست

ایجاد کسب و کار در بازار با وجود رقبای بزرگ و پر از تجربه قطعاً کار آسانی نیست. برای آنکه در این بازار شناخته شوید، نیاز به صرف زمان و هزینه بسیاری دارید. ورود به بازار کسب و کار آنلاین با توجه به اشباع شدن آن در تمامی حوزه‌های مختلف موجب می‌شود تا افراد از استراتژی نیچ مارکتینگ استفاده کرده و خود را به عنوان یک منبع معتبر تأمین‌کننده محصولات با کیفیت به خریداران معرفی کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم نیچ مارکتینگ چیست؟ آشنا کنیم و در مورد اینکه چه مزایا و معایبی دارد و با کمک چه استراتژی‌هایی می‌توان آن را در کسب و کار‌های مختلف پیاده‌سازی نمود تا میزان بهره وری افزایش پیدا کند، صحبت کنیم. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نیچ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی نیچ مارکتینگ از جمله راهکار‌های ورود به بازار رقابت برای فروش یک محصول، کالا یا ارائه خدمات متمایز است. برای آنکه بتوانید در این زمینه به موفقیت دست پیدا کنید؛ اولین و مهم‌ترین نکته، شناخت بازار هدف است. با یک جستجوی ساده در بازار مشاهده خواهید کرد، همیشه بخش کوچکی از جامعه هستند که برای رفع نیاز آن‌ها هیچ محصول مناسبی ارائه نشده است. یکی از این بخش‌های کوچک شامل افراد چپ دست می‌شود که تعداد بسیاری از کالا‌ها و ابزار‌ها را باید طبق افراد راست دست مورد استفاده قرار دهند. از این رو می‌توان هدف نیچ مارکتینگ را در ایجاد جلب توجه برای این گروه از افراد که بخش خاصی از جامعه هستند، در نظر گرفت.

نیچ مارکتینگ به طور کلی الگو، طرح و برنامه بازاریابی است که با تمرکز بر مشخص شدن نیاز‌های خاص بخشی از افراد جامعه، آن‌ها را مورد هدف قرار داده و قسمتی از بازار را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. در واقع این شیوه بازاریابی بر بخش کوچک‌تری از نیاز‌ها تمرکز دارد. آن‌ها در دسته مصرف‌کنندگانی قرار می‌گیرند که به علت ویژگی‌های مشترک، نیاز به خرید محصول یا کالای مشابه با یکدیگر را دارند.

مزایا نیچ مارکتینگ

Niche Marketing یا نیچ مارکتینگ از کلمه نیچ به معنای دستیابی به قسمتی از بازار از طریق نیازسنجی گروه خاصی از افراد تشکیل شده و مارکتینگ به شناسایی و برطرف کردن نیاز آن‌ها اشاره می‌کند. استراتژی نیچ مارکتینگ از جمله تکنیک‌های تأثیرگذار برای کسب و کار‌های کوچک با میزان بودجه کم است.
برای آنکه بتوانید با استراتژی نیچ مارکتینگ به موفقیت دست پیدا کنید، لازم است تا علاوه بر مشخص کردن و انتخاب بهترین حوزه تخصصی، نیاز‌های مشتری را طبق آن شناسایی کرده و آن‌ها را فراهم نمایید. در خصوص اهداف نیچ مارکتینگ علاوه بر آسان شدن کار‌ها می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • هدفمند شدن تبلیغات و بازاریابی
  • برند شدن کسب و کار در مدت زمان کوتاه‌تر
  • استفاده از مصرف‌کنندگان به عنوان یک شیوه تبلیغاتی
  • پیدا کردن راحت و آسان مشتریان
  • کاهش میزان هزینه‌های تبلیغات و فروش
  • افزایش میزان درآمد و فروش

به عنوان مثال، انجام دورکاری یکی از موارد قابل لمس نیچ مارکتینگ در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که افراد بسیاری آن را به عنوان شغل اول و دوم خود انتخاب کرده و به عنوان یک فریلنسر در منزل به صورت دورکاری مشغول به انجام فعالیت هستند. لازم به ذکر است که همراه با شیوع بیماری کرونا این روند افزایش نیز پیدا کرد.

با توجه به این موضوع، یکی از شرکت‌های تولید محصولات جانبی لپ تاپ، نوعی برچسب را طراحی کرد که معرف این دست افراد به عنوان فریلنسر به دیگران است. در صورتی که فرد در محیطی متفاوت مانند کافه یا کتابخانه مشغول به فعالیت باشد، با استفاده از این برچسب بر روی لپ تاپ می‌تواند مهارت خود را به دیگران معرفی کرده و به عنوان یک تبلیغ کاری آن را به کار گیرد. این یک نمونه مشخص از به کار‌گیری نیچ مارکتینگ است.

مزایای نیچ مارکتینگ

با توجه به این موضوع که کسب سود و درآمد بیشتر مستلزم حضور در بازار‌های بزرگ‌تر است، می‌توان از نیچ مارکتینگ به عنوان یک راهکار اثرگذار استفاده کرد. اما دقت داشته باشید، در صورتی که سرمایه زیادی ندارید، بهتر است فعالیت خود را در بازار‌های کوچک‌تر شروع کرده و با رسیدن به موفقیت به دنبال حضور در بازار‌های بزرگ‌تر باشید.
متعدد بودن مزایای نیچ مارکت موجب شده تا تعداد بسیاری از کسب و کار‌ها آن را مورد استفاده قرار دهند. از جمله مزیت‌های نیچ مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • دسترسی سریع و راحت‌تر به بازار هدف
  • دستیابی به رشد بیشتر با توجه به سرمایه کمتر
  • ساخت آسان‌تر برند تجاری مخصوص به کسب و کار
  • کسب تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان وفادار

معایب نیچ مارکتینگ

با وجود تمام مزایایی که نیچ مارکت می‌تواند برای یک کسب و کار داشته باشد، معایبی را نیز به همراه دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

 

معایب نیچ مارکتینگ

 

  • در صورت اجرای بازاریابی طولانی مدت، استراتژی نیچ مارکتینگ مناسب نخواهد بود.
  • در برخی موارد احتمال حمله رقبا و شرکت‌های بزرگ برای کسب و کار وجود دارد.
  • در صورتی که هدف شرکت تنها فروش باشد، ممکن است بقای شرکت را به خطر اندازد.

انواع استراتژی نیچ مارکتینگ

برای دستیابی به موفقیت در بازاریابی نیچ مارکتینگ باید از استراتژی‌های مهم و راهبردی استفاده کرد. استراتژی نیچ مارکتینگ مطابق با نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان که به صورت پایدار و ثابت هستند، طراحی می‌شود. همراه با ایجاد تفاوت یا تغییر در مختصات فرهنگی مصرف‌کنندگان، نوع استراتژی نیز گسترش پیدا کرده و متنوع خواهد شد.

در واقع استراتژی نیچ مارکتینگ با تمرکز بر موضوعات جزئی‌تری که مشتریان خاص آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند، طراحی می‌شود.

  1. بازاریابی دهان به دهانیکی از استراتژی‌های نیچ مارکتینگ، استفاده از بازاریابی دهان به دهان با هدف کسب مشتریان بیشتر بدون پرداخت هزینه تبلیغاتی و ارائه محصولات با کیفیت است. در این شیوه، مصرف‌کننده راضی می‌تواند مشابه با یک شیوه تبلیغاتی ارزنده، کالا و خدمات برند تازه تأسیس را تبلیغ کند. نکته حایز اهمیت در این شیوه، تولید محصولات با کیفیت بالا و خدمات بهتر است که بازاریابی دهان به دهان را مؤثر و کاربردی خواهد کرد.
  2. ایجاد اعتبار برای برندبه کار‌گیری نیرو‌های متخصص و شناخته شده در حوزه فعالیت برند، از جمله راهکار‌های استراتژی نیچ مارکتینگ است. هرچه میزان اعتبار فرد به عنوان یک اینفلوئنسر در بین افراد بیشتر باشد، می‌توان گفت این شیوه استراتژی مؤثرتر خواهد بود.
  3. تأیید موازیاستفاده از رسانه‌های جمعی تأثیرگذار در تبلیغات جهت برند‌سازی و شناخت بیشتر محصول و کالای تولید شده در بازار از دیگر استراتژی‌های نیچ مارکت به شمار می‌رود. توسعه و گسترش استراتژی‌ها در کنار به کار بردن آن‌ها، موجب تأثیرگذاری بهتر آن‌ها خواهد شد. از این رو می‌توان شیوه‌های توسعه آن را به صورت زیر عنوان کرد:
  • شناخت رقبای خود، معرفی برند به مشتریان با ارائه کالای با کیفیت و انتخاب برند شما توسط آن‌ها با توجه به پیشنهاد‌های داده شده از سمت شما.
  • محدود‌سازی نیچ مارکت خود، انتخاب کیفی افراد دنبال‌کننده شرکت نسبت به کمیت آن‌ها (در واقع تعداد افرادی که دوستدار برند شما هستند، از زیاد بودن آن‌ها ارزش بیشتری دارد).
  • انتخاب رسانه اجتماعی که بیشترین کاربرد را بین مشتریان برند شما دارد. به عنوان مثال، اگر مصرف‌کننده از پلتفرم اینستاگرام نسبت به سایر آن‌ها استفاده می‌کند، کار عاقلانه معرفی محصول و برند در این فضا خواهد بود.
  • درک و شناخت نیاز‌های مصرف‌کنندگان و ارائه خدمات یا تولید کالای مورد نیاز آن‌ها.
  • ایجاد و ساخت یک برند تجاری منحصر به فرد برای خود و معرفی آن به بهترین شکل به دیگران.

کلام آخر

داشتن کسب و کار موفق، پر درآمد و سود‌آور در دنیای بزرگ تجارت با تعداد زیاد رقبای با تجربه در دنیای بازار جهانی، نیاز به داشتن تمرکز بر بخش کوچک‌تری از بازار بزرگ‌تر دارد. نیچ مارکتینگ به عنوان یک راهکار و شیوه نوین شناخته می‌شود که با هدف ایجاد راه حل و پاسخ‌های مناسب به نیاز بخش کوچکی از افراد جامعه به کار برده می‌شود. شناخت مصرف‌کننده و ایجاد اعتبار در بین آن‌ها از مهم‌ترین اصول نیچ مارکتینگ است. در واقع برای پاسخ به این سؤال که نیچ مارکتینگ چیست باید گفت، اجرای بازاریابی مطابق با نیاز مشتریان و توسعه کسب و کار در جهت دستیابی به سودآوری و بازار‌های بزرگ‌تر را نیچ مارکتینگ می‌گویند که در انواع استراتژی مختلف با مزایای متعدد به کار برده می‌شود.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره