مهارت‌ نرم چیست؟ 4 راه تقویت soft skills

مهارت نرم چیست

برای آنکه یک فعالیت اقتصادی و گروهی بتواند به موفقیت دست پیدا کند علاوه بر ابزار و امکانات مورد نیاز، مهارت و توانمندی‌هایی لازم است. هرچند وجود محیط کار مناسب، هزینه‌های تبلیغاتی، امکانات رفاهی و مالی و… به عنوان بخش مهمی از شروع فعالیت به حساب می‌آیند، اما داشتن مهارت‌های میان فردی نیز تأثیر به سزایی در روند کار خواهد داشت. به نظر شما مهارت نرم چیست و چگونه باعث ارتقا فعالیت خواهد شد؟ با ما همراه باشید.

مهارت‌ نرم چیست؟

مهارت‌های نرم درباره توانمندی‌ها و مهارت‌های میان فردی مربوط به شخصیت فرد که در مواجه به دیگران بروز پیدا می‌کند، گفته می‌شود. Soft Skills یا مهارت‌های نرم علاوه بر اینکه به ویژگی‌های شخصیتی فرد اشاره می‌کند درباره نحوه تعامل با دیگران صحبت می‌کند. انواع مهارت‌ های نرم شامل طیف وسیعی از مهارت‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون می‌شود که تأثیر به سزایی در روند کار تیمی، مدیریت زمان و… به همراه خواهد داشت.

چشم‌انداز آینده در زمینه به کارگیری مهارت‌های نرم نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵ مجموعه توانمندی‌هایی مانند مدیریت، هوش عاطفی، تفکر خلاقانه، تفکر نقاد و حل مسائل در شرایط بحرانی و سخت از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی به شمار ‌می‌روند که برای انجام فعالیت‌ها مورد نیاز هستند. در حالت کلی، مهارت نرم به مجموعه ویژگی‌های فردی گفته می‌شود که نقش مهمی را در بهبود کار کردن فرد و تعامل با دیگران خواهد داشت. شکل‌گیری ارتباط با دیگران، افزایش اعتماد به نفس و مدیریت تیم‌ها از جمله نتایج به کار بردن مهارت‌های نرم در کار به حساب می‌آیند.

اهمیت استفاده از مهارت‌ های نرم

همان طور که افراد برای انجام کار و دستیابی به نتیجه مورد نظر، نیاز به توانایی در انجام کار‌های فنی دارند، به همان اندازه نیاز است تا ارتباط و تعامل با دیگران را به بهترین نحو انجام دهند. از این رو طبق تحقیقات انجام شده به تازگی در مصاحبه‌های شغلی، توجه به مهارت‌های نرم افزایش پیدا کرده است.

تقویت مهارت های نرم

اهمیت مهارت نرم با توجه به پیچیده شدن برقراری ارتباط با دیگران قابل مشاهده است. مدیران موفق در سازمان و شرکت‌های بزرگ متوجه شده‌اند که برای پیشبرد کار‌ها و رسیدن به هدف، داشتن مهارت‌های نرم ضروری است. این بدان معناست که اگر شما در کار خود بهترین باشید اما نتوانید با دیگر افراد تعامل سازنده و سازگار برقرار کنید، هرگز نمی‌توانید به موفقیت صددرصدی دست پیدا کنید.

با توجه به مطالب گفته شده، داشتن برخورد مناسب و درست با سایر افراد در محیط کار یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کسب موفقیت شغلی علاوه بر مهارت‌های فنی است. از این رو مهارت نرم به عنوان یک فاکتور مهم در زمان مصاحبه‌های شغلی و گزینش افراد مورد توجه مسئولین منابع انسانی قرار گرفته می‌شود.

نوع جایگاه شغلی و مرتبه کاری که انجام می‌دهید از دیگر عوامل تأثیرگذار بر اهمیت مهارت نرم است که مورد توجه خواهد بود. اهمیت مهارت نرم به علت آموزش سخت و دستیابی به موفقیت‌های بلند مدت است.

به عنوان مثال شما یک دندان‌پزشک را در نظر بگیرید که از لحاظ اجرای مهارت‌های فنی و توانمندی‌هایی از جمله ترمیم و پر کردن دندان در کار خود حرفه‌ای باشد اما رفتار خوشایندی با بیماران نداشته باشد. به نظر شما افراد مراجعه‌کننده ترجیح می‌دهند دندان‌پزشک صبور در پاسخگویی به سؤالات همراه با رفتار دوستانه را با توجه به بالا بودن مهارت فنی انتخاب کنند یا دکتری که تنها به شما به عنوان یک بیمار در صف انتظار توجه می‌کند؟

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی چیست؟ ۷ راه مؤثر برای افزایش EQ

انواع مهارت نرم

مهارت نرم با نام‌های دیگر مانند مهارت‌های شخصی، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های ضروری و قابل انتقال نیز شناخته می‌شوند. در زیر لیست مهارت نرم که مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته شده تا در زمان‌های مصاحبه شغلی و استخدام، آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • توانایی حل مسأله در زمان بروز
  • مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر با دیگران
  • خودکفایی
  • داشتن انگیزه برای انجام کار
  • منعطف بودن
  • انواع مهارت نرم دیگر را که به عنوان مهارت‌های شخصی در نظر گرفته می‌شود، عبارت‌اند از:
  • صداقت و راست‌گویی
  • معتمد و وفادار بودن
  • داشتن ذهن خلاق
  • قابلیت انجام کار گروهی
  • تفکر انتقادی
  • نظم و انضباط و رعایت مقررات
  • تمایل به یادگیری و آموزش
  • همدلی
  • رهبری
  • پژوهش
  • داشتن اخلاق حرفه‌ای در محیط کار
  • یکپارچگی و سازگار بودن

مهارت‌ های نرم یا مهارت‌ های سخت؟

قبل از آنکه تفاوت بین مهارت نرم و سخت را بررسی کنیم، لازم است تا تعریف ساده‌ای برای مهارت‌های سخت داشته باشیم. مهارت‌های سخت به مهارت‌ های فنی و قابل لمسی گفته می‌شود که برای انجام وظایف شغلی مورد نیاز هستند. به عنوان مثال داشتن مهارت در نحوه کار با ابزار‌های خاص مانند نرم‌افزار‌های ICDL، داشتن مدرک تحصیلی، تسلط بر یک زبان خارجی، سرعت تایپ بالا و….

مهارت نرم و سخت

هرچند نمی‌توان بدون داشتن مهارت سخت، کاری را شروع کرد و به موفقیت رسید اما در کنار آن نیز نمی‌توان بدون استفاده از مهارت‌های نرم نیز کار را ادامه داد. وجود هر دو مهارت در کنار یکدیگر برای انجام کار و پیشبرد امور به سمت دستیابی به هدف ضروری است.

در تمامی گروه‌های کاری، طیف گسترده‌ای از افراد با مهارت‌های نرم متفاوت از یکدیگر وجود دارند که در کنار هم به هدف نهایی سازمان دست پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها با ذهن باز و خلاق خود می‌توانند ایده‌های مناسب ارائه دهند و برخی دیگر توانایی مدیریت و سازمان‌دهی داشته و با ایجاد ارتباط مناسب با سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر منابع خود را تأمین می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین مهارت نرم و سخت وجود دارد، نحوه یادگیری و استفاده از آن‌ها در محیط کار است. فرد می‌تواند با گذراندن دوره‌های آموزشی، مهارت‌های سخت مانند آشنایی با انواع نرم‌افزار‌ها، ابزار‌های خاص، کار با دستگاه‌ها و… را فرا بگیرند.

در تعریف مهارت‌های نرم گفته شد که شامل ویژگی‌های شخصیتی هستند که فرد به صورت اکتسابی در طول مدت عمر خود به آن‌ها دست پیدا کرده و آن‌ها را گسترش داده است. برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، مدیریت زمان، نحوه برخورد با چالش‌های ایجاد شده و… از انواع مهارت نرم به شمار ‌می‌روند که بار‌ها و بار‌ها یک فرد در طول زندگی با آن‌ها روبرو شده است. در حالت کلی می‌توان گفت، مهارت‌های سخت همان دانش فنی و مهارت‌های نرم به مجموعه‌ای از عادات به دست آمده در محیط کار هستند.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد اینترنتی در منزل؛ بهترین روش‌ها در ایران و جهان

۴ راه تقویت Soft Skills

برای فرا گرفتن مهارت‌های سخت می‌توانید از دوره‎‌های آموزشی استفاده کنید، این در حالی است که یادگیری مهارت‌های نرم به علت درونی بودن و اکتسابی بودن آن‌ها سخت و دشوار خواهد بود. راهکار‌های مختلفی برای تقویت مهارت‌ های نرم وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

انواع مهارت ‌های نرم

  1. انتخاب مهارت و تمرین مداوم
    یکی از راه‌های تقویت مهارت‌ های نرم، داشتن تمرین و تکرار برای دستیابی به آن است. هر فردی می‌تواند، مهارت نرم مورد نظر خود را انتخاب کرده و با تمرین آن را بهبود ببخشد. به عنوان مثال می‌توانید مهارت نرم وقت‌شناسی را با به موقع حاضر شدن سر کار و یا تحویل پروژه‌های کاری در زمان مشخص شده را تمرین کنید.
  2. تشخیص و تقلید مهارت نرم مثبت دیگران
    همه ما در اطراف خود افراد حرفه‌ای را می‌شناسیم که در اجرای انواع مهارت نرم قدرتمند هستند. شما می‌توانید با مشاهده و تشخیص مهارت مورد علاقه خود در این گروه، آن‌ها را در برنامه روزانه خود قرار داده و به درستی تقلید کنید.
  3. تعیین اهداف مهم برای تقویت مهارت‌ های نرم
    اهداف خود را با توجه به عملکرد خود در محیط کار با دریافت کمک از دوستان و همکاران معتمدتان تعیین کنید. با این کار می‌توانید نقاط مثبت خود را در رزومه کار جهت استخدام و مصاحبه برجسته کنید. شما می‌توانید با توجه به فرصت شغلی و جایگاهی که در سازمان مربوطه مد نظر دارید، مهارت‌های نرم خود را اولویت‌بندی کرده و آن‌ها را ارتقا دهید.
  4. استفاده از منابع مناسب
    پادکست‌های آموزشی، کتاب، کلاس‌های آنلاین و… از جمله منابع تقویت مهارت‌های نرم به شمار ‌می‌روند که می‌توانید با کمک این موارد، مهارت نرم مورد علاقه خود را بهبود ببخشید. هرچند برای یادگیری و استفاده برخی از آن‌ها نیاز است هزینه‌ای پرداخت کنید، برخی دیگر به صورت رایگان ارائه می‌شوند.

کلام آخر

در دنیای کاری، تعداد بسیاری از کارفرمایان وجود دارند که ارزش بیشتری را برای مهارت‌های نرم نسبت به مهارت‌های فنی و سخت قائل هستند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های غیر فنی هستند که فرد آن‌ها را به صورت اکتسابی در طول زندگی خود فرا می‌گیرد که نقش مؤثری در انجام کار‌ها در محیط شغلی خواهند داشت. افراد ضمن آشنایی با این موضوع که مهارت نرم چیست با انواع آن‌ها و راهکار‌های متنوع تقویت مهارت نرم آشنا می‌شوند تا از این مهارت‌ها در رزومه کاری خود استفاده کنند.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره