گوگل آنالیتیکس چیست؟ چگونه به آنالیز سایت کمک می‌ کند؟

گوگل آنالیتیکس چیست

اگر بخواهیم به طور کلی و با زبان ساده و قابل فهم بگوییم که گوگل آنالیتیکس چیست؟ باید بگوییم ابزار رایگانی است که در رابطه با کاربران سایت، اطلاعاتی مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع یادگیری این ابزار کاربردی برای افرادی مانند متخصصان سئو، مدیران وبسایت، دیجیتال مارکتر‌ها، متخصصان تجربه کاربری، متخصصان محتوا و… لازم و ضروری است.
در واقع شما با استفاده از اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس ( گوگل آنالیز ) به شما می‌دهد، می‌توانید باعث کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی و تصمیم‌گیری بهتر برای سایت شوید. اگر شما هم قصد دارید، سایت خود را بهبود ببخشید و پیشرفت کنید، بهتر است مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

اگر اطلاعاتی در مورد سئو ندارید قبل از مطالعه این مطلب، مقاله ” سئو چیست ” را مطالعه کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم زمانی که شخصی سایتی را راه‌اندازی می‌کند، به مدیریت بخش‌های مختلف آن نیاز دارد. در واقع شما به وسیله Google Analytics که توسط گوگل ارائه می‌شود، می‌توانید به راحتی رفتار کاربران سایت را تجزیه و تحلیل کنید. شاید برایتان سؤال ایجاد شود که اهمیت شناخت رفتار مخاطبان موجود در سایت چه فایده‌ای برای شما دارد؟ لازم است بدانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توان به اطلاعات جذاب و مفیدی همچون موارد زیر رسید.

  • مدت زمان ماندن کاربر روی صفحه سایت
  • مشخص شدن علاقه‌مندی مخاطبان وبلاگ
  • تعیین تعداد افراد بازدید‌کننده سایت
  • مشخص شدن منبع ورود مخاطب به سایت
  • نشان دادن شهر و کشور کاربران سایت
  • به دست آمدن نرخ تبدیل
  • شناخت ویژگی‌ های افراد خریدار

زمانی‌ که شما این حجم از اطلاعات را کسب می‌کنید، مسلماً آگاهانه‌تر و دقیق‌تر نسبت به مسائل مربوط به سایت خود قدم برمی‌دارید.

در پاسخ به این سؤال که گوگل آنالیتیکس چگونه به بهبود سایت کمک می‌کند؟ باید بگوییم از آن‌جایی که با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده به اطلاعات مفیدی از کاربران می‌رسیم؛ بنابراین باعث بهبود سایت می‌شود. به عنوان مثال هنگامی‌که شما منبع ورود بیشترین تعداد مخاطب را بدانید، مسلماً تبلیغات خود را در آن منبع افزایش می‌دهید. همچنین با دانستن ویژگی‌ها و علاقه‌های کاربران سایت، شما می‌توانید محتوا‌های خود را به سمت علاقه‌های مخاطبان سوق دهید تا با این کار ترافیک ورودی سایت و همچنین مدت زمان باقی ماندن کاربر روی سایت خود را افزایش دهید و شما از این طریق به آنالیز سایت و بهبود آن کمک می‌کنید.

مزایا گوگل آنالیتیکس

چه اطلاعاتی را می‌توان از طریق گوگل آنالیتیکس به دست آورد؟

بعد از این که دانستید گوگل آنالیتیکس چیست بهتر است اطلاعات جامعی در این مورد کسب کنید. بالا آمدن هر سایتی در صفحات اول جستجو گوگل یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اهداف سایت‌ها است که با بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار کاربران، می‌توان تا حد زیادی در جهت رسیدن به این هدف پیش رفت.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار هوشمند برای رساندن شما به این اطلاعات است که در ادامه به بررسی داده‌هایی که می‌توانید با استفاده از این ابزار می‌توانید کسب کنید، می‌پردازیم.

  • اطلاعات نحوه جذب کاربر به سایت

در این بخش User Acquisition Date) ) شما، توانایی بررسی کردن ترافیک ورودی سایت را دارید. به زبان ساده‌تر در این قسمت به شما گفته می‌شود که کاربر از کجا و از چه طریقی به سایت شما وارد می‌شود. جستجو ارگانیک از گوگل، وارد کردن مستقیم URL در نوار آدرس، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… همگی جز راه‌های ورود کاربر به سایت هستند که با استفاده از گوگل آنالیز می‌توان منبع اصلی ورود را مشخص کرد. با مشخص شدن بیشترین میزان ورودی کاربر، شما بایستی آن منبع را به عنوان هدف تبلیغات خود در نظر بگیرید.

  • اطلاعات رفتار کاربر

یکی از اطلاعاتی که کمک فراوانی به بهبود سایت می‌کند، شناخت رفتار کاربران سایت است که توسط گوگل آنالیتیکس می‌توان به این موضوع پی برد. در واقع شما با این ابزار اطلاعاتی همچون مدت زمان ماندن کاربر روی سایت، مشخص کردن اولین و آخرین صفحه دیده شده توسط مخاطب و همچنین مشخص کردن زمان ماندن روی صفحه را نشان می‌دهد. مزیت اصلی این موضوع، در رفع مشکلات وبسایت و همچنین بهبود بخشیدن به صفحاتی است که مخاطبان بیشتری را جذب کرده باشد.

  • اطلاعات تبدیل

در کسب و کار‌های اینترنتی، بازدهی سرمایه‌گذاری و بازگشت کوتاه مدت هزینه‌های مصرفی، یکی از عواملی است که نمی‌توان از اهمیت آن صرف نظر کرد. شما توسط گوگل آنالیز، می‌توانید کل تبدیل‌ها را پیگری کرده و همچنین میزان درآمدتان را محاسبه کنید.

به طور کلی گوگل آنالیتیکس، با بررسی این داده‌ها و تجزیه و تحلیل توسط شما، می‌تواند تا حد زیادی به شناخت شما از کاربران، کمک کند که این آگاهی در رفع مشکلات و همچنین بهبود سایت کمک فراوانی به شما می‌کند.

معایب گوگل آنالیتیکس

پارامتر‌های مهم گوگل آنالیز

آیا شما می‌دانید که پارامتر‌های اساسی گوگل آنالیتیکس چیست؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما با استفاده از گوگل آنالیتیکس ( گوگل آنالیز ) می‌توانید ۲۰۰ پارامتر را سنجش و اندازه‌گیری کنید. اما این گفته دلیل برسنجش تمامی این پارامتر‌ها برای یک سایت نیست؛ بلکه بخشی از آن‌ها لازم و کاربردی است. در واقع، تعدادی از این پارامتر‌ها، برای سنجش و رونق کسب و کار مهم و باارزش هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

• کاربران ( User )
یکی از پارامتر‌های مهم این ابزار، کاربران یا همان بازدید‌کنندگان سایت هستند که این مخاطبان ممکن است منحصر به فرد یا جدید باشند. این کاربر می‌تواند کار‌های مختلفی از جمله پر کردن فرم، پاسخ سؤالات، مطالعه محتوا و… را انجام دهد.

• نرخ پرش
Bounce Rate یا همان نرخ پرش، شاخص دیگری است که اندازه‌گیری آن از اهمیت بالایی برخوردار است. منظور از نرخ پرش، همان درصد از بازدید‌کنندگانی است که تنها صفحه را باز کرده‌اند و هیچ‌گونه تعاملی با سایت نداشته‌اند. در واقع در این قسمت میزان جذابیت محتوا سنجیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرس 2023

 

• دوره‌ها
منظور از دوره‌ها ( Sessions) مجموعه‌ای از تعاملاتی است که کاربر با سایت شما برقرار می‌کند و به صورت فعال روی وبسایتتان حضور دارد. لازم به ذکر است اگر کاربر، بعد از گذشت ۳۰ ثانیه با وبسایت تعامل برقرار نکند، دوره پایان می‌پذیرد.

• زمان حضور بازدید‌کننده روی سایت
Average Sessions Duration یا همان زمان حضور کاربر روی سایت است که نشان می‌دهد به طور میانگین هر بازدید‌کننده‌ای چقدر روی سایت مانده است. مسلماً هر چقدر این زمان بیشتر باشد، به نفع وبسایت مد نظر است.

• بازدید از صفحه
منظور از Page Views همان تمام صفحاتی است که توسط کاربر مشاهده شده است.

• تنظیم هدف
تنظیم هدف را می‌توان همان نرخ تبدیل دانست که نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که کاربر در جهت هدف شما، کار مشخصی را انجام داده باشد. این اهداف می‌تواند خرید محصول، خواندن بلاگ، پر کردن فرم و… باشد.

موارد ذکر شده، جز پارامتر‌های مهم این ابزار فوق‌العاده هستند که با اطلاع از این شاخص‌ها، آگاهی شما نسبت به داده‌های به دست آمده، افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب گوگل آنالیتیکس چیست؟

حال زمان آن فرا رسیده که بدانید محدودیت‌ها و مزایای گوگل آنالیتیکس چیست. گاهی اوقات یک ابزار در کنار مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، محدودیت‌هایی هم دارد که به دلیل کارایی بالا این ابزار می‌توان، محدودیت‌ها و معایب ناچیز آن، چشم پوشی کرد. در ادامه برخی از مزایای بی‌نظیر گوگل آنالیز را برای شما بیان می‌کنیم.

  • رایگان بودن
    در کسب و کار‌های اینترنتی، ابزاری کارآمدی که به صورت رایگان ارائه شود، از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که با وجود قابلیت‌های ویژه گوگل آنالیتیکس، همچنان این ابزار رایگان است.
  • توانایی سنجش
    سنجش و اندازه‌گیری پارامتر‌هایی که در صفحات سایت رخ می‌دهد، امری حیاتی و مهم برای رشد و موفقیت وبسایت‌ها است که این ابزار با استفاده از سنجش پارامتر‌های گوناگون، به این هدف کمک می‌کند.
  • رفع کاستی‌ها
    مسلماً هر کاری پر ابتدای مسیر با کم و کاستی‌هایی همراه است، اما اینکه این مشکلات رفع شوند، ارزشمند است که خوشبختانه گوگل آنالیز این کاستی‌ها را رفع کرده است.
  • کار کردن راحت
    افرادی که مبتدی هستند، به راحتی و تنها با صرف زمان کمکی می‌توانند توانایی کار با گوگل آنالیتیکس را کسب کنند که این یک مزیت فوق‌العاده برای کاربران است.
  • طراحی حرفه‌ ای
    یکی از مزیت‌های دیگر گوگل آنالیز، طراحی جذاب و حرفه‌ای آن است که علاوه بر جنبه ظاهری زیبایی که دارد، باعث کارکردن راحت‌تر و سرعت بخشیدن به کار‌ها می‌شود.
  • قابلیت استفاده در ایران
    یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری که طرفدار این ابزار هستند، این است که آیا گوگل آنالیتیکس در ایران هم قابل استفاده است؟ در پاسخ باید بگوییم بله، شما می‌توانید تنها با استفاده از یک فیلترشکن از این ابزار کاربردی استفاده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده در مطالب فوق، از مزایای دیگری همچون پیش‌ بینی، نظارت، سنجش، تجزیه و تحلیل، ارائه انواع معیار‌ها و ابعاد تنظیم‌ پذیر نیز برخوردار است. همچنین با دارا بودن قابلیت ذخیره گزارش در داشبورد، توانسته استفاده را برای کاربران راحت‌ تر کند که این موضوع نیز یک مزیت عالی برای این برنامه شمرده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  نیچ مارکتینگ چیست؟ معرفی چند استراتژی Niche Marketing

جمع‌ بندی

هر وبسایت و کسب و کار اینترنتی برای پیشرفت و افزایش میزان فروش خود به تجزیه و تحلیل، داده‌ها و اطلاعات نیاز دارد. ما در این مطلب سعی کردیم تا بدانید که گوگل آنالیتیکس چیست و اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید. گوگل آنالیتیکس یک ابزار هوشمند و پرقدرتی است که با ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند بسیاری از اطلاعات را کسب کرده و با استفاده از این داده‌ها، شما رفتار کاربران را در جهت رشد و رفع مشکلات وبسایت، تجزیه و تحلیل کنید. از مزیت‌های این روش می‌توان به رایگان بودن و همچنین قابلیت پیش‌بینی آن اشاره کرد که برای بسیاری از افراد قابل استفاده است. ناگفته نماند شما با بررسی رفتار مخاطبین به راحتی می‌توانید علایق و سلیقه‌های آن‌ها را کسب کنید و با دانستن این اطلاعات، مسیر سایت را در جهت علایق و پسند‌های کاربران هدف خود تغییر دهید.

مقالات مرتبط

درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

پاپ اپ بالای صفحه برای دوره

درخواست مشاوره دوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم دوره تکنیکال

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید تیم فروش در اولین فرصت با شما تماس میگیرند.

فرم پاپ اپ مشاوره